Banners ZZP Vrienden website_Marketing
Home » Marketing & Verkoop

Marketing

Als zelfstandig ondernemer is het niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk om marketing in te zetten. Je zult linksom of rechtsom toch aan klanten moeten komen. Dit kan op verschillende manieren, maar marketing staat hierin centraal. Wanneer je nog geen ervaring hebt met marketing, begrijpen wij goed dat het als zzp’er lastig is om hiermee te beginnen. Gelukkig vind je binnen ZZP Vrienden genoeg informatie om met jouw marketing aan de slag te gaan.

Social media

Aanwezigheid op social media is belangrijker dan ooit. Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste boodschap, op het juiste tijdstip terecht komt bij de juiste doelgroep?

Social media

Social media inzetten voor jouw zzp marketing wordt steeds belangrijker. Mensen besteden namelijk steeds meer minuten per dag aan het bijhouden van social media kanalen. Daarom is het belangrijk om social media in te zetten voor jouw zzp-organisatie. Maar welke social media kanalen moet je inzetten voor jouw zzp marketing? Dat is afhankelijk van de doelgroep die je wil aanspreken.

Kies een tone of voice die past bij je doelgroep

Jouw zzp marketing start met het actief gebruiken van social media voor jouw zzp-organisatie. Wanneer je in gesprek raakt met een potentiële klant is het belangrijk om deze klant op de juiste manier aan te spreken. Social media kun je inzetten om een positief gevoel te creëren bij deze klant. Jij bent namelijk het aanspreekpunt en voert de gesprekken om nieuwe klanten binnen te halen.

Bepaal je doelgroep en kernboodschap

Het is belangrijk om je zzp marketing op een specifieke doelgroep te richten. Hiermee maak je het voor jezelf makkelijker om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus heel belangrijk om scherp te hebben wie jouw ideale klanten zijn voordat je social media kunt inzetten voor jouw zzp-organisatie. Vervolgens moet de kernboodschap die je wil communiceren aansluiten op de behoeften van de doelgroep en iets unieks beschrijven over jouw onderneming.

De juiste social media kanalen inzetten

Jouw zzp marketing moet zichtbaar zijn op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Daarom is het noodzakelijk om eerst bovenstaande stappen door te lopen. Wil je hier graag wat meer informatie over? Lees dan ons volledige aanbod aan tips voor jouw zzp marketing of kijk eens op de social media pagina van ZZP Vrienden.

Meer ZZP tips en nieuwtjes ontvangen?

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!

FAQ

Door online marketing kan je potentiële klanten bereiken via internet, op een efficiënte en gerichte manier. Met online adverteren kan je de doelgroep zeer goed afbakenen. De resultaten van online marketing zijn bovendien uitstekend meetbaar.

Affiliate marketing is het adverteren op websites via een tussenpersoon (affiliatenetwerk). Je kan je website bij zo’n affiliatenetwerk aanmelden. De websites die bij dit netwerk aangesloten zijn, kunnen jouw advertenties vervolgens promoten met banners en tekstadvertenties. Zodra een website een bezoeker doorverwijst, wordt er een cookie op de site geplaatst. Als de bezoeker tot kopen overgaat, ontvangt de doorverwijzende website een commissie. Affiliate marketing is daarmee tamelijk risicoloos.

Via Google Ads krijg je in één keer toegang tot alle advertentiemogelijkheden van de zoekmachinegigant, wat een enorm bereik oplevert. Je kunt onder andere adverteren in de zoekresultaten en in Google Shopping, video-advertenties op YouTube inzetten, en gebruikmaken van retargeting.

Dit verschilt per bedrijf, doelgroep en aanbod. Een loodgieter kan bijvoorbeeld het beste adverteren in de zoekmachines, zodat hij of zij gevonden wordt op het moment dat een potentiële klant op zoek is naar een loodgieter. Maar een webwinkel in mode kan de doelgroep bijvoorbeeld beter bereiken via advertenties op social media.

Het conversiepercentage vertelt je hoeveel bezoekers uiteindelijk klant worden. Is de conversie bijvoorbeeld 2%, dan gaan 2 op de 100 bezoekers over tot conversie. Een conversie kan het plaatsen van een bestelling zijn, het inschrijven op een e-mail lijst, of het aanvragen van een offerte bijvoorbeeld.

Hoeveel conversie goed is, verschilt per branche. Voor een kledingwinkel die alleen online verkoopt, is een conversie van 1% tot 5% volop normaal, maar bij het afsluiten van een verzekering zal je er dieper induiken, je goed oriënteren voordat je een beslissing maakt, bij diensten of hele dure artikelen is de conversie soms lager daarom.

Lees onze laatste blogs over marketing en sales