Banners ZZP Vrienden website_Financieel v2
Home » Financieel » Belastingen

Welke belastingen moet ik betalen als ZZP'er?

Als zelfstandig ondernemer ontkom je er net als alle andere Nederlanders niet aan om belasting te betalen. Maar met welke vormen van belasting krijg je specifiek als zzp’er of als freelancer te maken? Wees gerust, we hebben hieronder op een rijtje gezet welke belastingen het belangrijkst zijn voor jou als ondernemer. Hierdoor wordt belasting betalen in een oogopslag overzichtelijk.

Omzetbelasting voor zzp’ers

Zowel bedrijven als zzp’ers en freelancers moeten omzetbelasting (BTW) betalen. Als zelfstandige verkoop je producten of diensten tegen een nettoprijs. Daarbij hoort er nog een BTW van, meestal, 21%. De BTW-aangifte wordt meestal elk kwartaal gedaan. Veel zelfstandigen gebruiken daar online boekhoudprogramma’s voor om deze taak te vereenvoudigen. Deze programma’s genereren de BTW-aangifte automatisch en je hoeft deze alleen nog maar naar de Belastingdienst te sturen. Vergelijk de programma’s voor de beste keuze op basis van prijs, service en tools. Lees meer over omzetbelasting voor zzp’ers voor gedetailleerde informatie.

Hoeveel omzetbelasting moet ik betalen als zzp’er?

Als zzp’er moet je omzetbelasting betalen over je producten of diensten. Het standaardtarief voor omzetbelasting in Nederland is meestal 21%. Dit tarief is van toepassing op de verkoop van de meeste goederen en diensten. Om te bepalen hoeveel omzetbelasting je moet betalen, vermenigvuldig je de omzet (de prijs die je aan klanten in rekening brengt) met het btw-tarief (meestal 21%). Vervolgens dien je deze omzetbelasting periodiek aan de Belastingdienst te betalen, meestal per kwartaal. Het is raadzaam om te kiezen voor goede boekhoudsoftware om de omzetbelasting efficiënt te berekenen en aangifte te doen.

Wanneer moet ik omzetbelasting betalen?

Als zzp’er moet je omzetbelasting aangifte doen volgens een vastgesteld schema. In de meeste gevallen betreft dit een kwartaalaangifte. De uiterste datum voor het indienen en betalen van de omzetbelastingaangifte is meestal de laatste dag van de maand volgend op het kwartaal. Dit betekent dat je de aangifte voor het eerste kwartaal uiterlijk op 30 april moet indienen en betalen. Voor het tweede kwartaal is dit 31 juli, voor het derde kwartaal 31 oktober en voor het vierde kwartaal 31 januari van het volgende jaar. Zorg ervoor dat je deze deadlines naleeft om boetes en rente te voorkomen. Het gebruik van boekhoudsoftware zoals Afas en e-Boekhouden kan je helpen bij het tijdig en nauwkeurig indienen van de omzetbelastingaangifte.

Welke boekhoudprogramma's moet ik als zzp’er gebruiken om efficiënt de omzetbelasting te doen?

Gebruik verschillende boekhoudsoftware om als zzp’er efficiënt omzetbelasting aangifte te doen. Je kunt daarbij gebruik maken van deze boekhoudsoftware:

Deze programma’s zijn speciaal ontworpen om de berekening en indiening van omzetbelasting te vereenvoudigen. Ze helpen je bij het nauwkeurig bijhouden van je financiële gegevens en genereren automatisch de benodigde rapporten voor je aangifte. Bespaar daarom tijd en minimaliseer mogelijke fouten in je omzetbelastingaangifte.

Inkomstenbelasting voor zzp’ers

Naast omzetbelasting moeten zelfstandige ondernemers ook inkomstenbelasting betalen als ze winst maken. Vooral voor beginnende ondernemers is het belangrijk dat je dit goed begrijpt. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het indienen van je inkomstenbelasting aangifte. Het bedrag dat je verschuldigd bent, hangt af van verschillende factoren. Inkomstenbelasting wordt vaak achteraf betaald; bijvoorbeeld, de belasting voor 2023 wordt meestal halverwege 2024 betaald.

Het bijhouden van inkomstenbelasting kan tijdrovend zijn, en daarom is het handig om een zzp boekhoudprogramma te gebruiken. ZZP Vrienden heeft informatie voor jou verzameld over hoe je je inkomstenbelasting aangifte moet doen en hoe deze wordt berekend. Lees meer over inkomstenbelasting op onze website.

Inkomstenbelasting blijft vaak een lastig begrip voor veel zzp’ers. Bij ZZP Vrienden hechten we veel waarde aan het informeren van zzp’ers met betrekking tot belasting. Daarom hebben we voor jou op een rijtje gezet hoe je je inkomstenbelasting aangifte doet en hoe deze berekend wordt. Benieuwd? Lees hier alles over inkomstenbelasting.

Hoeveel inkomstenbelasting moet ik betalen als zzp’er?

Als zzp’er ben je verplicht om inkomstenbelasting te betalen over je winst. Het exacte bedrag dat je verschuldigd bent, hangt af van verschillende factoren, zoals je totale inkomsten, aftrekposten en belastingschijven. Om de hoogte van je inkomstenbelasting te berekenen, kun je gebruikmaken van online boekhoudsoftware. Deze programma’s helpen je bij het overzichtelijk bijhouden van je financiële gegevens en genereren automatisch de benodigde informatie voor je belastingaangifte.

Wanneer moet ik inkomstenbelasting betalen?

Als zzp’er moet je je inkomstenbelasting betalen volgens een vastgesteld schema. De deadline voor het indienen en betalen van de inkomstenbelastingaangifte is meestal 1 mei van het jaar, volgend op het belastingjaar. Bijvoorbeeld, de aangifte voor het jaar 2023 moet uiterlijk op 1 mei 2024 worden ingediend. Het is belangrijk om deze deadline strikt na te leven om boetes en rente te voorkomen.

Welke boekhoudprogramma's kan ik als zzp’er gebruiken om efficiënt de inkomstenbelasting te doen?

Om de inkomstenbelasting als zzp’er efficiënt af te handelen, kun je gebruikmaken van deze boekhoudsoftware:

Deze programma’s zijn ontworpen om je te helpen bij het berekenen en indienen van je inkomstenbelasting. Ze bieden tools om je financiële gegevens nauwkeurig te beheren en automatisch rapporten te genereren die nodig zijn voor het doen van de belastingaangifte. Door het gebruik van deze software kun je tijd besparen en ervoor zorgen dat je aangifte correct en tijdig wordt ingediend.

Belasting aangifte

Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeraar

Als zzp’er heb je al kennisgemaakt met omzetbelasting en inkomstenbelasting. Behalve belastingen betaal je als ondernemer ook verzekeringen waar de zorgverzekering één van is. Je betaalt dus ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering. Deze bijdrage bedraagt 5,5% in 2024 en wordt berekend op basis van de belastbare winst. Dit is vergelijkbaar met een soort belasting. Je ontvangt een aanslag van de Belastingdienst om deze bijdrage te betalen, dat vindt meestal jaarlijks plaats, maar je kunt er ook voor kiezen om maandelijks vooruit te betalen. Het is jouw verantwoordelijkheid als zzp’er om dit bedrag bij te houden en tijdig te betalen.

Aftrekposten voor zzp’ers

Als zzp’er lijkt het alsof je alleen maar belasting moet betalen en er weinig overblijft om te ondernemen. Gelukkig voor zelfstandigen en zzp’ers zijn er enkele aftrekposten die de overheid biedt, omdat zij weten dat ondernemen risico’s met zich meebrengt.

Zelfstandigenaftrek​

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je:

  • Beschouwd worden als ondernemer door de Belastingdienst
  • Voldoen aan het urencriterium. (Wat inhoudt dat je minimaal 1.225 uur per jaar aan je onderneming besteedt.)
  • Op 1 januari nog niet de AOW-leeftijd hebben bereikt.
  • Zelfstandig (of samen met anderen) je bedrijf runnen.
  • Je bent niet in dienstbetrekking bij een werkgever.
  • Je voldoet aan het starterscriterium.

De exacte fiscale voordelen zijn afhankelijk van je individuele situatie.

Hoogte van de zelfstandigenaftrek:

In 2023 bedraagt de zelfstandigenaftrek €5.030, maar deze kan nooit hoger zijn dan de winst die je hebt gemaakt. De overheid heeft aangekondigd dat de zelfstandigenaftrek geleidelijk wordt verminderd om het belastingverschil tussen ondernemers en werknemers te verkleinen. Elk jaar wordt deze aftrekpost verlaagd, in 2022 bedroeg deze namelijk €6.310. Uiteindelijk blijft er slechts €900 over aan de zelfstandigenaftrek. Hieronder kun je de ontwikkeling van deze aftrekpost door de jaren heen bekijken.

Jaar Bedrag zelfstandigenaftrek
2021
€6.670
2022
€ 6.310
2023
€ 5.030
2024
€ 3.750
2025
€ 2.470
2026
€ 1.200
2027
€ 900

Wat betekent de startersaftrek voor mij als beginnend ondernemer?

De startersaftrek is een tijdelijke verhoging van de zelfstandigenaftrek en wordt toegepast als aftrekpost op de belastbare winst. Het doel is om startende ondernemers in hun eerste jaren belastingvoordelen te bieden. De startersaftrek bedraagt in 2023 €2.123 en kan worden toegepast bovenop de zelfstandigenaftrek voor dat jaar. Terwijl de startersaftrek stabiel blijft, wordt de zelfstandigenaftrek jaarlijks verminderd.

Hoe lang geldt de startersaftrek?

De startersaftrek kan maximaal 3 keer worden toegepast in de eerste 5 jaar na de start van je onderneming. Dit betekent dat, afhankelijk van je situatie, je over een periode van 5 jaar de startersaftrek kunt benutten. Zowel eenmanszaken als zzp’ers, vof’s en maatschappen kunnen van de startersaftrek profiteren, mits ze voldoen aan de volgende gestelde voorwaarden:

  • Je dient te voldoen aan het zogenaamde urencriterium, wat inhoudt dat je minimaal 1.225 uur per jaar aan je onderneming besteedt.
  • Daarnaast moet je als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden aangemerkt, hetgeen betekent dat je aansprakelijk bent voor de winst en verlies van je onderneming.
  • Verder dien je te voldoen aan het zogenaamde starterscriterium, wat inhoudt dat je in de voorafgaande 5 jaar niet meer dan 2 keer gebruik hebt gemaakt van de zelfstandigenaftrek.

Zorg ervoor dat je aan deze gestelde voorwaarden voldoet om optimaal te kunnen profiteren van de startersaftrek gedurende een periode van 5 jaar na de start van je onderneming.

Als je geen zin of tijd hebt om je belastingcijfers handmatig bij te houden, als een boekhouder te duur is of als boekhouden te complex lijkt, dan biedt e-Boekhouden.nl een eenvoudige oplossing voor belastingaangifte.

Vergelijk hieronder een aantal aanbieders die de belastingaangifte wat makkelijker maken:

Afas

Voordelen:
  • Financieel overzicht op een platform
  • Veel atomatiseringsopties mogelijk
  • Snel & eenvoudig toegang tot gegevens
  • Gebruiksvriendelijk

e-Boekhouden

Voordelen:
  • Gratis voor startende ondernemers
  • Altijd de laagste-prijsgarantie
  • Razendsnelle helpdesk per e-mail of telefoon
  • Altijd op de hoogte door middel van de app

Fiscaal-online

Voordelen:
  • Betrouwbaar met 14 jaar ervaring
  • Duidelijk, transparant & specialist
  • Direct aan de slag met je boekhouding
  • Gratis proefversie

SnelStart

Voordelen:
  • Veelzijdig boekhoudprogramma inclusief ondersteuning omzetbelasting
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Makkelijk te begrijpen boekhoudpakket
  • Geschikt voor elk type bedrijf

Meer ZZP tips en nieuwtjes ontvangen?

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!