Banners ZZP Vrienden website_Financieel v2
Home » Financieel » Belastingen » Inkomstenbelasting

Inkomstenbelasting

Als je als zzp’er of freelancer werkt, creëer je veel vrijheid voor jezelf. Deze vrijheid betekent ook dat je verantwoordelijk bent voor een aantal zaken zoals je aangiftes voor de belasting. Inkomstenbelasting is zo’n vorm van belasting waar je als zelfstandig ondernemer zelf verantwoordelijkheid voor draagt. Of je nu een startende zzp’er of een ervaren ondernemer bent, je ontkomt niet aan de inkomstenbelasting. Hoe deze vorm van belasting werkt, wanneer je deze betaalt en hoe je de aangifte hiervoor aanpakt, vertellen we je allemaal op deze pagina.

Hoe werkt inkomstenbelasting voor een zelfstandige ondernemer?

Als zelfstandige ondernemer heb je met meerdere vormen van belasting te maken. Inkomstenbelasting wordt door veel zzp’ers en freelancers wel eens verward met de btw-aangifte. Deze twee zaken zijn niet hetzelfde. Dit betekent dat je als ondernemer zowel inkomstenbelasting moet afdragen als btw-aangifte moet doen. Houdt dit goed in de gaten.

Inkomstenbelasting is een bedrag dat je betaalt over de winst die je maakt als zelfstandiger ondernemer. De meeste zzp’er leven van deze winst en moeten dus een deel van deze winst afstaan als inkomstenbelasting. Veel ondernemers houden een deel van de winst apart in een potje zodat ze deze belasting kunnen betalen. Let op dat je als ondernemer goed in de gaten houdt hoeveel winst je precies maakt op bijvoorbeeld je opdrachten of verkopen. Meer winst zal uiteraard leiden tot meer belasting. In sommige gevallen kan het juist gunstiger zijn om die extra paar producten juist niet te verkopen, zodat je winst hetzelfde is en je in een gunstigere inkomstenbelasting schijf blijft.

Hoe doe je de belasting aangifte?

Als zelfstandige is het belangrijk om de aangifte van je inkomstenbelasting goed op orde te hebben. Gelukkig helpt de Belastingdienst je hierbij door een herinnering op de brievenbus te doen rond de maand februari. De aangifte voor inkomstenbelasting kun je vervolgens digitaal doen via een beveiligd platform van de Belastingdienst. Van welke factoren hangt deze aangifte af? Dat zijn de volgende:
  • Inkomsten
  • Vermogen
  • Aftrekbare posten
  • Schulden
Hierbij zijn een aantal cijfers cruciaal die je als zelfstandig ondernemer bij moet houden. Het invullen van de inkomstenbelasting aangifte bestaat uit 2 delen. Een privédeel en een zakelijk deel. In het privé vul je met name persoonlijke gegevens in zoals je burgerservicenummer en je rekeningnummer. Het zakelijke deel bestaat uit 2 zaken. De winst-verliesrekening en je balans. Het is dus van belang dat je deze goed bijhoudt zodat je de aangifte correct kan invullen. Een online boekhoudprogramma kan je hierbij helpen.

Hoeveel inkomstenbelasting betaal je als zelfstandige gemiddeld?

Hoeveel inkomstenbelasting je als zelfstandig ondernemer betaalt, hangt van een aantal factoren af. Een van de factoren is uiteraard hoeveel winst je hebt gemaakt in een jaar. Als het voor de wind gaat met je onderneming kun je al snel €50.000 tot €60.000 winst maken. Dat zijn mooie bedragen. Echter staat hier wel een bedrag aan inkomstenbelasting tegenover dat je moet afdragen. Bij een winst van €50.000 betaal je ongeveer €10.000 aan belasting. Wil je graag weten hoeveel jij ongeveer moet betalen? Deze handige rekentool helpt je in te zien hoeveel belasting je voor dit jaar moet betalen. Hierbij geef je aan dat je als zzp’er inkomen krijgt, wat hierbij je bruto-inkomen is en of je een auto, fiets of andere aftrekposten hebt. Vervolgens berekent de KVK-website hoeveel belasting je moet betalen in dit jaar en de volledige opsomming waar dit bedrag uit bestaat. Zo weet je hoeveel belasting je ongeveer zult moeten betalen en waar deze belasting uit op is gemaakt. We raden aan dit zelf alsnog goed te controleren, of door jouw boekhouder te laten bekijken.
inkomstenbelasting

Wanneer betaal je deze belasting?

De inkomstenbelasting betaal je als zzp’er eigenlijk jaarlijks achteraf op basis van je IB-aangifte die je doet bij de Belastingdienst. Zo betaal je de belasting uit bijvoorbeeld 2021 waarschijnlijk pas midden 2022. De gebruikelijke einddatum is eigenlijk altijd 1 mei. Het is ook mogelijk om uitstel te vragen, waardoor je pas twee jaar later je belasting hoeft te betalen. Wij raden in alle gevallen aan om het geld dat je moet betalen als inkomstenbelasting apart te houden. Zo heb je dat geld altijd beschikbaar en kom je niet voor verrassingen te staan. Een zakelijke rekening openen kan hierbij helpen. Bij twijfel raden we je altijd aan om eenmalig, advies te vragen bij een boekhouder of de KvK te contacteren. Zo weet je zeker wat er van je verwacht wordt en kom je niet voor verrassingen te staan. 

Meer ZZP tips en nieuwtjes ontvangen?

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!