Hoe werkt de btw-aangifte doen als zzp’er?

Zzp’ers ervaren de btw-aangifte als het lastigste onderdeel van de boekhouding. De btw-aangifte werkt vaak voor iedere branche anders en is belangrijk om goed te versturen. Wanneer je dit niet goed in orde hebt, moet je dit namelijk vaak aanpassen en dit kan zelfs tot boetes leiden. Gelijk je btw-aangifte goed op orde hebben. scheelt veel tijd en hier helpen wij je natuurlijk graag verder mee.

Wat houdt btw in?

Btw is de ‘Belasting toegevoegde waarde’ die geheven wordt over de verkoopprijs van producten of diensten. Als ondernemer moet je over geleverde producten of diensten btw in rekening brengen. Je int het extra geld (btw), maar moet de ontvangen btw ook later weer afdragen aan de overheid. In Nederland betaalt de klant 21%, 9% of 0% btw. Het algemene btw-tarief is 21% en geldt voor alle producten of diensten, tenzij voor het product of de dienst een afwijkend tarief is vastgesteld. Een aantal voorbeelden van deze uitzonderingen staan hieronder:

  • Producten 9% btw: Voedingsmiddelen, geneesmiddelen, kunst, boeken, etc.
  • Diensten 9% btw: Reparatiewerkzaamheden, kapper, personenvervoer, uitvoerende kunstenaars, etc.
  • Producten 0% btw: Goederen voor export, nog niet ingevoerde goederen, accijnsgoederen, etc.
  • Diensten 0% btw: Diensten bij import vanuit en export naar niet-EU-landen, personenvervoer, etc.
  • Vrijgestelde branches voor btw: Gezondheidszorg, jeugd- en jongerenwerk, kinderopvang, sportclub, etc.

Het verschil tussen 0% btw en vrijgestelde btw is dat je bij het nul-tarief wel een btw-aangifte moet doen en bij een vrijstelling hoef je geen btw-aangifte te doen.

Voorbelasting: Het totaal van alle btw die je zelf hebt betaald. Indien je btw-plichtig bent, mag je het totaal van de btw die je zelf betaalt in mindering brengen op het totaal dat je aan Btw hebt ontvangen.

Btw-aangifte indienen

belasting opleidingen

De meest gebruikelijke periode om je btw-aangifte te doen is per kwartaal. In sommige gevallen doe je de aangifte per maand of zelfs per jaar. Je hebt na verloop van het kwartaal altijd een maand de tijd om de btw-aangifte in te leveren en te betalen. Het bedrag wat je moet betalen moet uiterlijk ook op die datum op de rekening van de Belastingdienst staan. Houd dus rekening met de verwerkingstijd die je bank nodig heeft.

Kwartaal 1 – periode januari t/m maart – indienen uiterlijk voor 30 april

Kwartaal 2 – periode april t/m juni – indienen uiterlijk voor 31 juli

Kwartaal 3 – periode juli t/m september – indienen uiterlijk voor 31 oktober

Kwartaal 4 – periode oktober t/m december – indienen uiterlijk voor 1 januari

Stap 1: Inloggen bij de Belastingdienst

Je logt in op je zakelijke portaal door middel van je DigiD, een Europees erkend inlogmiddel of een eHerkenning. Welke methode je kiest, maakt niet uit.

Stap 2: Eerdere btw-aangifte corrigeren

Het is belangrijk eerdere btw-aangiften die je hebt gedaan te controleren. Ben je eerder een bedrag vergeten of zit er ergens een foutje? Wijzigingen tot 1000 euro kun je aan de hand van een suppletie meenemen in de aangifte.

Stap 3: De nieuwe btw-aangifte online regelen

Je vult de omzet in die je het afgelopen kwartaal hebt gemaakt en de btw die je daarover ontving. Vergeet ook de btw over je zakelijke kosten niet, die zijn goed voor de voorbelasting in regel 5b. Zo hoef je minder btw af te dragen omdat je zelf al btw hebt moeten betalen.

Stap 4: Je aangifte afronden

Download een PDF met alle gegevens die je hebt ingevoerd, dit is goed om bij te houden voor je administratie. Maak het bedrag aan verschuldigde btw aan de Belastingdienst over. Als je meer voorbelasting hebt betaald dan wat je aan btw moet afdragen, dan ontvang je geld terug.

Hoe is de btw-aangifte opgebouwd?

Over de gemaakte omzet moet je btw in rekening brengen. De klant betaalt de btw als extra bedrag op de normale prijs. Alle btw van alle verkoopfacturen opgeteld is alle ontvangen btw.

Over de gemaakte bedrijfskosten heb je zelf btw betaald. Op de inkoopfacturen van jouw leveranciers is btw in rekening gebracht. Alle btw op de inkoopfacturen bij elkaar opgeteld is alle betaalde btw.

De ontvangen btw verreken je met de betaalde btw en dit overige bedrag betaal je aan de Belastingdienst.

Wil je de btw-aangifte allemaal automatisch en snel afhandelen? Dan kun je door middel van een boekhoudprogramma snel facturen opstellen, bonnen scannen en banktransacties koppelen. Je verstuurt bijvoorbeeld automatisch de btw-aangifte vanuit een boekhoudprogramma zoals die van MoneyMonk naar de Belastingdienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *