Home » Marketing & Verkoop » Social media inzetten voor je bedrijf; zo doe je dat!

Social media inzetten voor je bedrijf; zo doe je dat!

Social media kan voor veel verschillende doeleinden worden ingezet. Naamsbekendheid, leads, bereik, websitebezoekers of conversie. Social media inzetten voor je bedrijf kan daarom ontzettend waardevol zijn voor het bereiken van jouw doelen. Er zijn veel soorten kanalen die ieder ook veel mogelijkheden hebben, dus we begrijpen het heel goed als je niet precies weet hoe je te werk moet gaan. Daarom beschrijven wij in een aantal stappen hoe je dit het best kan doen. 

1. Doelstellingen bepalen

Het is erg belangrijk dat je een social media strategie start met het opstellen van doelstellingen. Zo kan je gedurende het proces kijken of de doelen bereikt gaan worden of dat er bijsturing nodig is. Daarnaast heb je dan ook een duidelijk doel voor ogen en weet je waar je naartoe wil werken. Zoals eerder benoemd zijn er veel verschillende doeleinden waarvoor je social media kan inzetten. Belangrijk is dus dat je gaat kijken welk doel het best past bij jouw bedrijf en bij hetgeen jij wil bereiken met social media. 

2. Doelgroep

 Het is gemakkelijk om te zeggen: iedereen in Nederland kan mijn klant zijn. Echter hoe specifieker je de doelgroep kan segmenteren, hoe beter je hen kan bereiken. Probeer zo diep mogelijk te graven in wat jouw potentiële klanten doen, waar zij zich bevinden, wat hun interesses zijn of wat hun financiële aspecten zijn. Door dit helder te krijgen creëer je een helder beeld van jouw potentiële klant en ook waar je hen het beste kan bereiken. Hierover later meer. 

 

3. Kernboodschap

 Creatieve en afwisselende content is goed, maar er is iets dat nog meer van belang is, namelijk de kernboodschap. Wat wil jij uitstralen met jouw bedrijf? Wat moet de rode draad zijn van al jouw content? Dit kan bijvoorbeeld een merkbelofte zijn die je met jouw bedrijf wil uitstralen of een eigenschap. Door dit continu te herhalen in jouw content zorg je dat deze boodschap blijft hangen bij de ontvanger. Vergeet ook niet dat de presentatie van je product of dienst tegenwoordig erg belangrijk is. Het oog wil ook wat! 

 

4. Welke social media kanalen inzetten?

Dit klinkt misschien als een stap die als eerst moet plaatsvinden. Niets is minder waar, want het doorlopen van bovenstaande stappen is essentieel voordat je een keuze kunt maken in social media kanalen. De kunst is om daar te zijn waar je doelgroep zich bevindt. Hopelijk heb je bij stap twee een goed beeld kunnen werven van jouw doelgroep. Hierna kan je gaan kijken naar de kanalen waar zij zich bevinden. Ieder social media kanaal heeft zo zijn eigen doel of doelgroep. LinkedIn is specifiek voor zakelijke doeleinden, maar het redelijk nieuwe platform TikTok richt zich meer op een jonge doelgroep. Probeer op deze manier goed te kijken naar de social media kanalen die bij jouw doelgroep passen. Daarnaast is het goed om naar de concurrentie te kijken. Waar bevinden zij zich? Waar zie jij nog kansen voor jouw bedrijf? Welke soort content is voor hun succesvol of waar houden zij zich juist nog niet mee bezig? 

 

5. Adverteren op social media

 Groeien via social media op een natuurlijke manier kan eventjes duren. Het aantal volgers is niet binnen één dag ontzettend hoog. Daarom kan je er ook voor kiezen, wanneer je budget ter beschikking hebt, om te adverteren op social media. Alle grote social media platforms bieden deze optie aan en binnen adverteren zijn er veel verschillende mogelijkheden. Zo kan je segmenteren op leeftijd, geslacht, woonplaats en nog veel meer. We raden je aan om eerst een aantal tests te draaien om te kijken wat werkt. A/b-testing is hier een goed voorbeeld van. 

social media inzetten