Social media kan voor veel verschillende doeleinden worden ingezet. Naamsbekendheid, leads, bereik, websitebezoekers of conversie. Social media inzetten voor je bedrijf kan daarom ontzettend waardevol zijn voor het bereiken van jouw doelen. Er zijn veel soorten kanalen die ieder ook veel mogelijkheden hebben, dus we begrijpen het heel goed als je niet precies weet hoe je te werk moet gaan. Daarom beschrijven wij in een aantal stappen hoe je dit het beste kunt doen.
Het is erg belangrijk dat je een social media strategie start met het opstellen van doelstellingen. Zo kan je gedurende het proces kijken of de doelen bereikt gaan worden of dat er bijsturing nodig is. Daarnaast heb je dan ook een duidelijk doel voor ogen en weet je waar je naartoe wil werken. Zoals eerder benoemd zijn er veel verschillende doeleinden waarvoor je social media kan inzetten. Belangrijk is dus dat je gaat kijken welk doel het best past bij jouw bedrijf en bij hetgeen jij wil bereiken met social media.
Het is makkelijk om te zeggen: iedereen in Nederland kan mijn klant zijn. Echter hoe specifieker je de doelgroep kan segmenteren, hoe beter je hen kan bereiken. Probeer zo diep mogelijk te graven in wat jouw potentiële klanten doen, waar zij zich bevinden, wat hun interesses zijn of wat hun financiële aspecten zijn. Door dit duidelijk te krijgen creëer je een helder beeld van jouw potentiële klant en ook waar je hen het beste kan bereiken. Hierover later meer.
Creatieve en afwisselende content is goed, maar er is iets wat nog meer van belang is, namelijk de kernboodschap. Wat wil jij uitstralen met jouw bedrijf? Wat moet de rode draad zijn van al jouw content? Dit kan bijvoorbeeld een merkbelofte zijn die je met jouw bedrijf wil uitstralen of een eigenschap die jouw bedrijf kenmerkt. Door dit continu te herhalen in jouw content zorg je ervoor dat deze boodschap blijft hangen bij de ontvanger.
Dit klinkt misschien als een stap die als eerst moet plaatsvinden. Niets is minder waar, want het doorlopen van bovenstaande stappen is essentieel voordat je een keuze kunt maken in social media kanalen. De kunst is om daar te zijn waar je doelgroep zich bevindt. Hopelijk heb je bij stap twee een goed beeld kunnen krijgen van jouw doelgroep. Hierna kan je gaan kijken naar de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Ieder social media kanaal heeft zo zijn eigen doel of doelgroep. LinkedIn is specifiek voor zakelijke doeleinden, maar het redelijk nieuwe platform TikTok richt zich meer op een jonge doelgroep. Probeer op deze manier goed te kijken naar de social media kanalen die bij jouw doelgroep passen. Daarnaast is het goed om naar de concurrentie te kijken. Waar bevinden zij zich? Waar zie jij nog kansen voor jouw bedrijf? Welke soort content is voor hun succesvol of waar houden zij zich juist nog niet mee bezig?