Social media is een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Door actief te blijven op social media kan je een groot deel van je doelgroep bereiken en laagdrempelig contact zoeken. Instagram, LinkedIn, Facebook en Twitter zijn voorbeelden van sociale media. In deze blog helpen we jou verder een vliegende start te maken op het gebied van social media.
Doel van social media
Met social media kun je in korte tijd je naamsbekendheid verhogen en op een leuke manier content verspreiden. Als ondernemer moet je goed nadenken over hoe jij je bedrijf wilt neerzetten en wilt presenteren aan de doelgroep. Social media is hierbij een van de belangrijkste tools voor (naams)bekendheid. Denk goed na waar de doelgroep zich bevindt en zo kan jij meer bereik creëren door social media. Social media is leuk, maar er moet wel een bepaald doel achter zitten, wat wil jij bereiken? Stel daarom doelstellingen op waar jij over een aantal maanden wilt staan en test deze doelstellingen ook regelmatig.
Opbouw van je content
Wanneer je een post maakt op social media moet je allereerst weten welk platform je gaat gebruiken, zoals Instagram, Facebook of LinkedIn. Instagram heeft als doel: op een leuke manier bereik creëren. Facebook is geschikt voor veel informatie en LinkedIn is bijvoorbeeld heel zakelijk gericht. Daarnaast is het belangrijk om dicht bij je onderneming te blijven. Heb jij al een logo en bepaalde kleuren? Hou je daar dan ook aan! Werk met thema’s en zorg dat er in een post een bepaalde kernboodschap zit. Maak niet verschillende kernboodschappen, want dan wordt het rommelig.
Tips voor social media
Het is belangrijk om vooraf een plan te hebben en niet zomaar met social media te beginnen. Er zit veel meer achter social media en als je social media goed inzet kan je er veel uithalen. Je moet in kunnen spelen op de actualiteit en je gaat zelf content creëren. Het is een must om je eigen content te creëren en niet te kopiëren. Je vertelt aan je doelgroep wat jij kunt betekenen voor een ander, de toegevoegde waarde, en dat is ondernemen. Gebruik visuals en niet teveel tekst, durf te posten, analyseer wat je uit social media haalt en leer hier van voor de volgende keer. En zo ben jij op een leuke manier aan het ondernemen.
Tijd investeren in social media
Het onderhouden van social media vergt enige tijd. Een strategie maken wanneer je gaat posten en op welke platforms behoort hier tot. Daarnaast het maken van de content en het opbouwen van volgers, het lijkt allemaal heel makkelijk, maar als bedrijf wil je hierin ook onderscheid maken. Bedenk daarom een leuke deelactie of leidt de doelgroep via social media naar je website. Maar de tip is: heb geduld! Je kan niet in één week 500 volgers erbij hebben. Een kwalitatieve opbouw voor social media heeft tijd nodig. En zo haal je er als ondernemer uiteindelijk het meeste uit.
Hopelijk heb je nu vertrouwen in het starten met social media. Doe inspiratie op en kijk ook eens op de accounts van andere ondernemingen, zoals die van ZZP Vrienden. Wie weet haal jij binnenkort je eerste opdrachten binnen via social media. Veel plezier met het maken van je content!