Banners ZZP Vrienden website_Blogs

Je belastingaangifte in 2022 doe je zo:

Belastingaangifte, veel ondernemers hebben hier moeite mee. Voor veel ondernemers is de financiële administratie niet het makkelijkste onderdeel, maar het is wel noodzakelijk en het gaat in veel gevallen om grote bedragen. Er zit een verschil tussen inkomstenbelasting en omzetbelasting, lees snel verder want we leggen het meteen voor je uit. 

Belastingaangifte

Inkomstenbelasting

Inkomstenbelasting betaal je over het inkomen dat je verdient. Wanneer je in loondienst bent wordt er automatisch loonbelasting ingehouden. Maar als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de aangifte en het afdragen van belasting over je inkomen. Inkomstenbelasting doe je vanaf 1 maart tot uiterlijk 1 mei. De hoogte van het bedrag dat je af moet staan aan de belastingdienst is afhankelijk van de winst die je maakt in je onderneming. Hoe hoger de winst, hoe hoger het bedrag dat je af moet dragen. Investeer je veel winst terug in je bedrijf, dan hoef je uiteraard minder inkomstenbelasting te betalen. 

Ieder jaar zijn de belastingtarieven die de hoogte van de inkomstenbelasting aangeven anders. Belastingbetalers moeten in 2022 over hun inkomen tot € 69.398 37,07% belasting afdragen. Over het inkomen daarboven is 49,50% inkomstenbelasting verschuldigd. 

Omzetbelasting

Daarnaast breng je als ondernemer btw in rekening bij de klant. Dit is een bedrag bovenop de prijs van je product of dienst. Voor de meeste ondernemingen is de btw 21%. Voor sommige goederen en ondernemingen, zoals horeca, is dit 9%. Bij de belastingaangifte draag je de van de klant ontvangen btw af aan de Belastingdienst. Als ondernemer stuur je facturen naar de klant, de klant betaalt het bedrag plus btw. Dit bedrag aan omzetbelasting draag je als ondernemer eens per kwartaal weer af aan de belastingdienst. 

Hoe werkt belasting aangifte doen

De btw-aangifte doe je online bij de Belastingdienst. Allereerst is het belangrijk dat je de juiste gegevens en documenten erbij. Denk dan aan je DigiD, rekeningnummer, jaaropgaaf, de WOZ-waarde van je woning enzovoorts. Vervolgens ga je naar de Mijn Belastingdienst omgeving en controleer alle gegevens. In de meeste gevallen staan al veel bedragen ingevuld, het is wel belangrijk om dit goed te controleren. Onderteken de gegevens en je bent klaar! Het lijkt heel simpel, maar twijfel je over bedragen, dan kun je ook hulp krijgen bij het indienen van je belastingaangifte of gebruik een boekhoudprogramma.  

Voordelen in belasting

Vaak zijn er ook extra aftrekken of voordelen die je kunt krijgen als ondernemer. Ben je bijvoorbeeld kleine ondernemer en is je omzet exclusief btw in een kalenderjaar minder dan 20.000 euro? Dan kun je kiezen voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je berekent dan geen btw op je leveringen. 

Regel je belastingaangifte al snel na 1 maart, zo vergeet je het niet en mocht je tegen problemen aanlopen kun je snel hulp inschakelen. Betaal je belasting ook op tijd, doe je dit niet dan moet je hoogstwaarschijnlijk een boete betalen. Zorg dat je financiële administratie goed op orde is zodat je belastingaangifte een eitje is!