ZZP-tarieven zijn een erg belangrijk gegeven voor wie start als zelfstandig ondernemer zonder personeel. Het is wel voornaam om te weten dat er niet zoiets bestaat als een lijst met alle ZZP-tarieven. Dit heeft voor gevolgd dat je als ZZP-er je prijs voor een uurtje werk vrij kunt bepalen. Het lijkt aanlokkelijk om dan meteen voor een hogere prijs per werkuur te gaan, maar dit heeft zo zijn nadelen. Als nieuwkomer op de markt, moet je jezelf nog bewijzen. Potentiële klanten zijn doorgaans bereid om een meerprijs te betalen als ze er zeker van zijn dat ze er kwaliteit voor in de plaats krijgen. Wie pas begint als ZZP-er, doet er goed aan om niet meteen het onderste uit de kan te halen. Je bent een onbekende starter waarvan de klanten niet weten wat ze mogen verwachten. Dit schrikt je doelpubliek mogelijk een beetje af. Tegelijk mag je ook niet te weinig vragen, want dan krijgen potentiële klant argwaan. Een ding is zeker: het is moeilijk om meteen de goede ZZP-tarieven beet te hebben. Dat is ook de reden waarom we enkele factoren op een rij zetten die jouw eigen ZZP-tarieven kunnen bepalen.
De sector waarin je diensten of producten aanbiedt is in grote bepalend voor ZZP-tarieven. Zo is algemeen bekend dat in de dienstensector hoge uurlonen gevraagd worden. De ICT-sector is daarbij de duurste sector. Hier varieert het uurloon tussen € 30 en € 120. Vele beroepen vallen echter in een veel lagere categorie. Voor tuinmannen en in de bouw is een uurtarief van ongeveer € 30 tot € 45 gangbaar. Een schilder en een zorgverlener hanteren dan weer lagere tarieven. Hier kunnen de uurlonen variëren tussen € 15 tot € 30 per uur. Een dienstverlener zoals een boekhouder vraagt dan weer tussen € 40 en € 70. Vakmannen in de sectoren elektronica en mechanica vragen dat varieert tussen € 25 en € 45. Uit dit overzicht wordt meteen duidelijk dat het geen sinecure is om meteen het juiste uurtarief vast te stellen.
In dit artikel kunnen wij enkel algemene richtlijnen geven. Er bestaan op het internet tal van sites die een volledig overzicht geven van de diverse sectoren en beroepen en het gangbare uurloon binnen de sector en voor een bepaald beroep. Zo lang je je uurprijs vaststelt binnen de marge van wat gangbaar is binnen jouw sector, zit je vrij goed. Op die manier ben je er zeker van dat je geen oneerlijke concurrentie voert ten opzichte van je collega’s en dat je klanten niet afschrikt door te dure prijzen.