Thuiskantoor: 5 dingen om op te letten!

Veel startende zzp’ers kiezen ervoor om thuis een werkplek te creëren. Dit kan gewoon aan de eettafel zijn of aan een bureau in een aparte kamer. Het bespaart natuurlijk een heleboel kosten voor een kantoor en biedt flexibiliteit. Je hebt namelijk altijd toegang tot je werkplek. Je moet dan wel zorgen voor de juiste spullen, zoals een ergonomische bureaustoel, bureau en een HP printer. Maar zijn er regels waaraan je moet voldoen als je iets gaat bouwen? Of heb je volledige zeggenschap over je thuiswerkplek? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over thuiswerken.

Let op het budget

Ga je thuis een freelance kantoor maken? Let dan goed op je budget. Een zelfstandige werkruimte opzetten kan behoorlijke kosten met zich meebrengen, zoals bouw- en inrichtingskosten. Het is verstandig om een duidelijk overzicht te hebben van je financiën en ervoor te zorgen dat je voldoende budget hebt voor je plannen.

Bouwvergunningen

Daarnaast moet je rekening houden met mogelijke bouwvergunningen. Je wilt misschien een aanbouw of een vrijstaand kantoor in je tuin bouwen. Het ligt aan een aantal factoren of je hier een vergunning voor nodig hebt. Denk hierbij aan de grootte en zichtbaarheid van de structuur. Probeer op de hoogte te zijn van de regelgeving en het bestemmingsplan voordat je met de bouw begint.

Kosten voor de inrichting

Nadat je jouw thuiskantoor hebt gebouwd, is het tijd om de ruimte in te richten. Je wilt je kantoor goed inrichten, want dit heeft invloed op hoe goed je kunt werken en de sfeer in je werkruimte. Kies de juiste kantoormeubels, tools en apparatuur om efficiënt te kunnen werken. Het is een goed idee om te kiezen voor een ergonomische bureaustoel, zit-sta-bureau, lichte kleuren en wat groene planten. Op die manier heb je alle ingrediënten voor een inspirerend en functioneel werkruimte.

Mogelijke aftrekposten bij de Belastingdienst

Als je geld uitgeeft om een aparte werkruimte in je huis te maken, geeft de Belastingdienst je de mogelijkheid om deze kosten als aftrekposten op te geven. Maar in dat geval moet de werkruimte aan bepaalde eisen voldoen. Hij moet namelijk een eigen ingang en zelfstandige voorzieningen hebben. Bovendien moet je een bepaald percentage van je inkomsten in deze ruimte verdienen om in aanmerking te komen voor aftrek.

Ergonomisch werken in je thuiskantoor

Waar je ook werkt, je moet zorgen voor een ergonomische werkplek om gezondheidsproblemen en kwaaltjes op de lange termijn te voorkomen. Als freelancer breng je vaak vele uren per dag door op kantoor, en een slechte werkhouding kan leiden tot diverse klachten. Richt de werkplek dus ergonomisch in, waarbij je let op de juiste hoek van je ellebogen, de hoogte van je beeldscherm en de ondersteuning van je polsen. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *