Je hebt de gedachte om te starten als zzp’er, of je hebt het besluit al genomen. Wat ons betreft zeker een uitdagende en leuke stap. Natuurlijk zijn er een aantal zaken waar je van op de hoogte moet zijn voordat je aan dit avontuur begint. Zoals het financiële aspect. Wat zijn de zzp kosten wanneer je start als zzp’er? We vertellen het hier!
Inschrijving bij de KVK
Wanneer je hebt besloten zelfstandig ondernemer te worden, dien je dit te registreren bij de Kamer van Koophandel. Samen met hen zorg je ervoor dat jouw bedrijf officieel geregistreerd staat. Dit is nodig voor bijvoorbeeld het betalen van belasting. Hier komen we later op terug.
Aan het inschrijven bij de Kamer van Koophandel zijn eenmalige kosten verbonden van €50. Je kan er ook voor kiezen om voor een extra bijdrage van €15, direct een uittreksel van je inschrijving mee te nemen. Dit geldt als bewijs voor je inschrijving en kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een zakelijke bankrekening, lening of leaseauto. Je hoeft je niet zelf in te schrijven bij de Belastingdienst, dit regelt de KVK voor jou. Binnen een aantal dagen krijg je een brief met een bevestiging van de Belastingdienst.
Een zakelijke rekening
Dit is geen verplicht onderdeel, maar wel heel handig. Door gebruik te maken van een zakelijke rekening kan je privé en zakelijke financiën scheiden. Dit is prettig voor jeboekhouding. Ook oogt dit professioneel naar opdrachtgevers wanneer het rekeningnummer op naam staat van jouw bedrijf. Hier zitten wel kosten aan verbonden, gemiddeld ligt dit tussen de vijf en tien euro per maand. Bij sommige banken ontvang je als startende ondernemer nog korting gedurende de eerste maanden.
Administratie regelen als zzp'er
Wanneer je als bedrijf winst maakt, kom je in aanraking met de Belastingdienst. Niet alles van wat je verdient, mag je houden. Je bent namelijk verplicht om hier inkomstenbelasting en omzetbelasting over te betalen. Na elk kwartaal, doe je aangifte bij de Belastingdienst. In Nederland zijn er drie btw-tarieven. Namelijk 21, 9%, 0%. Deze btw breng je ook in rekening bij jouw opdrachtgevers. Echter moet je dit dus apart houden, want na elk kwartaal dien je dit terug te betalen. Gelukkig zijn er ook nog voordelen, want voor alle uitgaven die jij doet behorend tot jouw bedrijf, mag je btw terugvragen. Het is dus zeker belangrijk dat je dit goed bijhoudt! Heb je hier weinig verstand of focus je je liever op andere zaken, kijk dan vooral eens ope-boekhouden.
Verzekeringen voor zzp'ers
Je kunt als zzp’er zelf kiezen of, en welke,verzekeringje afsluit. Voorbeelden van verzekeringen die vaak door zzp’ers worden afgesloten zijn: bedrijfsaansprakelijkheids-, beroepsaansprakelijkheids-, rechtsbijstand-, ofarbeidsongeschiktheidsverzekering. Voor een verzekering betaal je een maandelijkse of jaarlijkse premie. De kosten verschillen heel erg per verzekering. Voornamelijk zijn de aansprakelijkheidsverzekeringen prijzig. Bedenk welke risico’s je loopt gedurende de uitvoer van jouw opdrachten en welke verzekeringen je hiervoor nodig denkt te hebben.
Pensioen opbouwen als zzp'er
Wanneer je voor een werkgever werkt, regelen zij vaak het pensioen voor jou. Echter wanneer je zelfstandig bent, moet je dit zelf regelen. Dit kan je doen door zelf geld op een spaarrekening te zetten. Het nadeel hiervan is dat je zelf bij je geld kunt en dat kan verleidelijk zijn. Daarom kan je er ook voor kiezen om het geld te zetten op een geblokkeerde spaarrekening, zo kan je niet zomaar aan het geld komen. Ook kan je beleggen of kiezen voor een individuele regeling zoals lijfrente of banksparen. Dit is vaak fiscaal voordeliger omdat deze vormen worden belast in box 1. Je betaalt dan geen vermogensbelasting over het door jou opgebouwde geld.