Als zelfstandig ondernemer wordt je in deze tijd uitgedaagd om het contact met je huidige en potentiële klanten zo goed mogelijk te onderhouden. Van online meetings tot webinars, er zijn ontzettend veel mogelijkheden. We leggen voor nu de focus op de webinars.‘Wat is een webinar?’ en ‘wat is de meerwaarde van zo’n online evenement?’ zijn vragen die veelal gesteld worden. Met het lezen van deze blog ben je als zzp’er helemaal op de hoogte van hoe je webinars inzet voor het delen en uitbreiden van je kennis.
Wat houdt een webinar in
Een webinar is eigenlijk een seminar, die zich online afspeelt. Voor het online organiseren van een webinar wordt meestal gebruik gemaakt van een bepaalde tool. Microsoft Teams of Zoom klinken je vast bekend in de oren en zijn zeer geschikte tools om een webinar mee te organiseren.
Als zzp’er kan het organiseren van een webinar een mooie kans zijn om in contact te komen met potentiële klanten. Als je het namelijk voor elkaar krijgt om een aantal deelnemers te strikken, kun je in zo’n webinar meer vertellen over de diensten en producten die je aanbiedt en de kennis die je hierover beschikt. De deelnemers krijgen de ruimte in de chat om vragen te stellen, waardoor je interactie en een kleine band opbouwt met potentiële klanten. Op deze manier ben je ook voor jezelf aan het netwerken en vergroot het je zichtbaarheid in de branché waarin je werkzaam bent. Bekijk voor aanvullende informatie ook zeker even de zzp tips.
Een webinar zelf organiseren
Om als zzp’er of freelancer toch zichtbaar te blijven onder je potentiële doelgroep is het organiseren van een webinar een interessante optie. Maar hoe pak je dit aan?
Allereerst zul je je potentiële doelgroep er van op de hoogte moeten brengen dat je van plan bent om een webinar te organiseren. Dit betekent dat je actief op zoek moet gaan naar deelnemers en rond moet vragen binnen je doelgroep of hier animo voor is. Minimaal drie deelnemers is wel een vereiste.
Als je dit is gelukt, is het belangrijk om de juiste tooling uit te kiezen. Als je voor een professionele aanpak wilt gaan, is GoToWebinar een geschikte tool. Hiermee kun je namelijk je webinar al van tevoren opnemen en deze helemaal inrichten naar de huisstijl van jouw onderneming. Daarnaast is deze tool ook geschikt om deelnemers van jouw webinar aan je te laten binden met aangepaste registratieformulieren. Zo kan jij als zelfstandig ondernemer je potentiële klanten meteen kan contacteren. Je kunt ook gaan voor opties als een Zoom of Google Meet, maar dit ligt echt aan je voorkeur.
Kies uiteindelijk vooral een tool die bij je budget en wensen past.
Webinars bijwonen
Als zelfstandig ondernemer is het ook belangrijk om binnen je vakgebied kennis op te blijven doen. Op deze manier creëer je mogelijk een voordeel ten opzichte van je concurrentie. Als jij er als zzp’ uit kunt springen met innovatieve ideeën, zul je sneller opvallen onder potentiële klanten.
Bij veel webinars wordt een kleine bijdrage gevraagd, wat betekent dat je soms eigen geld moet investeren in jezelf. Gelukkig zijn er ook genoeg gratis webinars waar je gebruik van kunt maken. Bekijk de mogelijkheden eens op een website als allewebinars.nl.
Het belang van webinars wordt in deze tijd onderschat. Het is in de huidige situatie de ideale manier om te blijven netwerken en connecties te leggen met huidige en potentiële klanten als zzp’er. Probeer eens zo’n webinar te organiseren en je zult versteld staan van de resultaten.