Op welke manieren kun je reclame maken voor je bedrijf?

Iedere onderneming is anders en daarom is iedere marketing strategie ook verschillend. Verkoop je producten of lever je een dienst? Iedere onderneming heeft een andere doelgroep en de consument wordt iedere dag overspoeld met reclame door verschillende bedrijven. Daarom is het belangrijk om goed inzichtelijk te hebben welke reclame je met welk doel gebruikt en hoe je de juiste doelgroep bereikt. Welke verschillende soorten reclame zijn er en wat kun je het beste toepassen voor welke doelgroep? In dit artikel lees je alles over hoe je reclame kunt maken, dus lees snel verder!

Verschillende soorten reclame maken

In iedere vorm van reclame maken streef je een ander reclamedoel na. Van buitenreclame tot social media reclame maken, het is goed om voor je onderneming in kaart te brengen welke soort reclame bij jouw bedrijf past. Hier leggen we je uit welke mogelijkheden er zijn:

  • Productreclame is een vorm van reclame maken waarbij het promoten van het product wat je als bedrijf aanbiedt centraal staat.
  • Buitenreclame is alle reclame buiten die ervoor zorgt dat consumenten je merk actief herkennen, wat leidt tot meer naamsbekendheid.
  • Bij collectieve reclame maken werken diverse fabrikanten samen om de primaire vraag naar een product (bijvoorbeeld fietsen) te stimuleren.
  • Detailhandelsreclame is erop gericht om de consument naar de winkel te krijgen.
  • Combinatiereclame is een vorm van reclame waarbij twee of meer fabrikanten samenwerken die een verschillend product aanbieden. Het gaat dan om producten die elkaar aanvullen.

Daarnaast is het belangrijk om te bekijken wat voor soort reclame je wilt. Wat wil je naar de consument overbrengen? Hierin zijn de volgende opties mogelijk:

  • Informatieve reclame maken: Dit bevat veel informatie over het product. 
  • Institutionele reclame maken: Dit heeft als doel het bevestigen of veranderen van het imago dat de consument heeft van de onderneming.
  • Selectieve reclame maken: Dit is erop gericht om de vraag naar een bepaald merk te verhogen.
  • Actiereclame is zeer kortetermijngericht.
  • Bij ideële reclame maken staat de boodschap vaak centraal. Er ligt meer focus op het verhaal vertellen dan het daadwerkelijk verkopen van een product of dienst.

Welke reclame is relevant?

Wanneer je de keuze hebt gemaakt voor welk soort reclame en met welk doel je deze reclame gaat maken, is het tijd om te bedenken hoe je jouw doelgroep gaat bereiken. Is dit bijvoorbeeld op social media of in Google? Bedenk je allereerst goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Wanneer je een jonge doelgroep hebt, is het interessant om reclame te verspreiden in stories of reels op Instagram. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe groot je budget is. Wil je gaan adverteren, is het belangrijk om dit goed uit te zoeken. Wil je snel je product onder de aandacht brengen? Dan kun je bijvoorbeeld betaalde advertenties in Google plaatsen voor je producten. Bij reclame maken is actualiteit een belangrijk aspect binnen relevantie. Speel in op een bepaald probleem wat bij de doelgroep speelt en presenteer jouw merk zodanig dat deze reclame niet snel vergeten wordt. 

Voorbeelden van reclame kanalen 

Je kunt reclame maken op veel verschillende kanalen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Instagram: Je kunt reclame maken in berichten, stories en reels. 
  • Facebook: De meeste reclames zijn in de vorm van berichten. 
  • YouTube: Voor iedere video verschijnen reclames waar ook jij als bedrijf kunt staan. 
  • Google Advertenties: Je kunt jouw website bovenaan Google laten verschijnen, in de shopping omgeving of een locatieblok laten zien. Hier zijn vele mogelijkheden in te bedenken.
  • Banners in de buitenomgeving: In een winkelcentrum, bushokje of een poster op straat. Deze regels verschillen per gemeente dus let hier goed op. 
  • Flyers: Deze kun je op verschillende plekken verspreiden. 
  • E-mail: Wanneer je een groot bestand van e-mailadressen hebt, kun je reclame maken door nieuwsbrieven te versturen. 
  • Laat je auto bestickeren: Iedere route die je met je auto rijd, zorgt er weer voor dat meer mensen jouw merk hebben gezien. 

Je reclamestrategie opzetten

Om een goede reclamestrategie op te zetten is het belangrijk een analyse te maken rondom de concurrenten, klanten, het product en je kansen en bedreigingen. Zo weet je precies waar je als bedrijf staat en waar je op moet inspelen met je reclame bijvoorbeeld. Een goede reclame maakt duidelijk waar jouw product of dienst voor staat of voor wie het product of de dienst bedoeld is. Goede reclame gaat in op de motieven om het product te kopen. Je kunt aantonen dat je een probleem oplost of dat het een emotioneel motief aanspreekt. Benoem in je reclame in ieder geval de Unique Selling Propositions en Unique Buying Reasons. Maak de reclame niet te lang en voeg een element toe die de kijkers onthouden. Benoem de voordelen van jouw product en wat de klant hieraan heeft en zo weet je zeker dat je jouw product onder de aandacht hebt gebracht. 

Nu weet je genoeg vormen hoe je reclame kunt maken. Test wat werkt en zo zie je snel of je doel en doelgroep bereikt is. Reclame maken kan snel en heel effectief zijn, dus maak er een strategie voor en zet reclame efficiënt in. Wil je meer informatie over verschillende onderwerpen rondom ondernemen, bekijk dan de rest van de blogs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *