Wist je dat het werven van nieuwe klanten wel 10 keer meer energie en tijd kost dan het behouden van huidige klanten? Ook zijn je bestaande klanten vaak trouwer aan jou, vooral als je ze veel aandacht en tijd geeft. Daarom is het belangrijk dat jij genoeg tijd en aandacht besteed aan je bestaande klanten, zodat je ervoor zorgt dat je deze niet verliest. Maar hoe zit het klanten behouden in elkaar? Daarvoor geven we jou 8 tips mee!
1. Klantrelatie opbouwen
Bouw een relatie op met je klant. Een klant is namelijk ook een persoon met gevoel en mensen hebben nou eenmaal behoefte aan een relatie. Zorg daarom dat je een relatie met je klant opbouwt door persoonlijk contact en het opbouwen van vertrouwen.
2. Wees onderscheidend
Onderscheid jezelf van de concurrent zodat je klanten niet overstappen. Dit kun je doen door je klanten iets bijzonders aan te bieden. Denk hierbij aan seizoensgebonden producten of een actie. Het brengt jouw bedrijf weer opnieuw onder de aandacht bij de klant. Dit is goed voor het werven van nieuwe klanten, maar het is ook goed voor het behoud van huidige klanten. Geef bijvoorbeeld loyale klanten korting of stuur ze een bedankje voor het jubileum als ze bijvoorbeeld 2 jaar klant zijn. Dit wordt altijd gewaardeerd door de klant. Natuurlijk speelt marketing hier ook een grote rol in.
3. Denk vanuit de klant
Denk niet vanuit jezelf of je bedrijf, maar denk vanuit je klant. Het is niet fout om te denken aan hoe je zelf behandeld wilt worden, maar denk dan ook aan hoe je klant behandeld zou willen worden door jou. Houd in gedachten dat elke klant anders is. Iedere klant heeft een eigen manier van werken, dus ook een andere voorkeur voor hoe ze behandeld willen worden. Pas daarom jouw klantcontact hierop aan. Zorg voor duidelijke en open communicatie en vraag feedback van de klant. En erg belangrijk: doe er ook iets mee!
4. Wees bereikbaar
Als ondernemer is het een must om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn, een 9-tot-5-mentaliteit sluit hier niet bij aan. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk bereikbaar bent voor je klanten. Ben je even niet bereikbaar? Communiceer dit naar je klant zodat er geen irritaties ontstaan. Dit kan door een voicemail in te stellen, snel een appje te versturen of door zo snel mogelijk terug te bellen wanneer je wel tijd hebt. Ook via de mail is het belangrijk om bereikbaar te zijn. Zorg ervoor dat je 2 à 3 momenten op een dag tijd vrij maakt om je mail te checken, zodat je hier niet de hele dag tijd aan besteedt of belangrijke mails mist.
5. Goede service
Goede service is heel belangrijk voor het behouden van klanten. Denk hierbij niet alleen aan waar jij voor wordt betaald, maar denk mee met je klant. Geef hem tips en adviezen zonder dat je er iets voor terugvraagt. Ook zo bouw je een relatie op met je klant. Blijf transparant en betrouwbaar naar je klant toe, dat wordt namelijk gewaardeerd.
6. Houd regelmatig contact
Houd in de tussentijd contact met je klanten en bel ze tussendoor. Maak een kort praatje aan de telefoon zodat je op de hoogte blijft van je klant en hem niet uit het oog verliest. Je kunt telefonisch contact houden, maar ook bijvoorbeeld via sociale media. Stuur je klanten een berichtje met kerst of hun verjaardag zodat ze zich speciaal voelen.
7. Vraag regelmatig feedback
Zoals eerder gezegd is het luisteren naar je klant belangrijk, omdat je klant het beste weet hoe hij jouw product of dienst ervaart. Vraag daarom regelmatig feedback aan je klant. Dit kan in een persoonlijk gesprek of door bijvoorbeeld een korte enquête te versturen. Doe ook iets met de feedback, blijf je bedrijf verbeteren en luister naar de klant zodat je klanten zich gehoord voelen. Het creëert een vertrouwensgevoel, maar ook een klantrelatie.
8. Houd klantgegevens bij
Door klantgegevens bij te houden maak je de relatie net iets persoonlijker. Zo onthoud je bijvoorbeeld wat je klant heeft besteld, om later in een gesprek te vragen hoe het product bevalt. Maar ook kun je gegevens noteren zoals hoe zij hun koffie of thee drinken, zodat je dit weet voor wanneer ze langskomen. Het zijn de kleine details waar een klant op let en waardoor de klant een prettig gevoel bij je krijgt.
Aan de hand van deze 8 tips zorg je ervoor dat je klanten bij je blijven. Bouw een relatie op met je klant en luister naar de feedback. Geef de klant genoeg aandacht zodat hij bij je blijft. Communiceer ook goed met je klant, want communication is key! Denk er ook nog goed aan dat elke klant anders is, dus elke klant heeft een andere manier van behandeling en werken. Steek dus meer tijd en moeite in het behouden en trouw maken van je klanten omdat dit uiteindelijk meer waarde heeft voor jouw bedrijf. Zo kun jij je klanten behouden!