Dit zijn de trends voor zzp’ers in 2022

Als ondernemer is het belangrijk om de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden. Wat zijn de veranderingen in een jaar en waar kun je als ondernemer op inspelen? Welke veranderingen blijven onopgemerkt, maar hebben wel een grote impact? En wat wilt je doelgroep? We zetten de trends allemaal op een rijtje, dus lees snel verder!

Duurzaam ondernemen 

Dit is een trend in 2022 die al jarenlang aan de gang is. Als ondernemer moet duurzaamheid onderdeel zijn van je bedrijf. Succesvolle starters hebben een intrinsieke motivatie om betekenisvoller te werk te gaan dan hun voorgangers. Grote bedrijven snappen ook steeds vaker dat zij een positieve verandering kunnen brengen in duurzaamheid en nemen daarin hun rol serieuzer. Consumenten van nu willen een verhaal, ze willen weten wat de missie is.

Hybride werken 

Gedurende de lockdown werd er naar alternatieven gezocht om thuis digitaal te werken. In 2022 zal deze trend door thuis te werken zich alleen maar verder ontwikkelen. Door de pandemie gaan bedrijven verplicht mee in de trends en ontwikkelingen door medewerkers een digitale werkplek aan te bieden. Een online-werkplek geeft medewerkers onbeperkt toegang tot benodigdheden, waardoor zij op elk gewenst moment en elke gewenste locatie kunnen werken. Op deze manier vervaagt de grens tussen werk en privé. De terugkeer op kantoor heeft een andere functie gekregen die meer gericht is op beleving en sociale interactie.

Samenwerking 

Vroeger wilde je als ondernemer niet te veel informatie delen, omdat anders je concurrenten er met je ideeën vandoor zouden gaan. Maar zeker bij impact-start-ups is samenwerking juist goed, omdat ze een gezamenlijk doel hebben. Zzp’ers kijken meer naar elkaars kracht en zoeken samenwerkingen op om de impact groter te maken. 

Steward ownership 

Steeds meer zzp’ers kiezen ervoor om hun bedrijf aan te sturen vanuit de missie. Geen beslissingen nemen vanuit commercieel oogpunt, maar vanuit de impact die de ondernemer wilt maken. Als startende ondernemer moet je daarvoor wel de juiste mensen om je heen verzamelen. Spreek je doelen regelmatig uit en zorg voor de juiste sparringpartners. 

Verhoging van freelancers 

De trend, online werken heeft een grote rol gespeeld in nieuwe kansen op lange afstand. Ook voelen bedrijven zich prettiger bij het idee om met freelancers te werken. Mensen krijgen meer de behoefte om controle over hun financiën te krijgen en door al deze redenen is het veel interessanter om freelancer te worden en dit zal blijven exploderen.

Traceability 

De consument wilt meer kennis en inzicht waar het product vandaan komt. Met het oog op duurzaamheid en transparantie maak je aan de consument duidelijk welk probleem je met je bedrijf aan het oplossen bent. Als ondernemer moet je de consument betrekken met de reis die je aflegt en het verhaal op een leuke manier verspreiden.  

Waarschijnlijk zul je een aantal van deze trends en ontwikkelingen al herkennen en anders is het zaak om je er snel in te verdiepen. De wereld verandert en daar moet jij als ondernemer op inspelen. De Coronapandemie heeft deze trends in 2022 in een stroomversnelling gezet, dus blijf vooral op de hoogte en houd de blogs in de gaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *