E-mailmarketing toepassen als zelfstandig ondernemer

Home » Blogs » Marketing & Sales » E-mailmarketing toepassen als zelfstandig ondernemer

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van de marketing van je onderneming. Voordat mensen een bestelling plaatsen, hebben ze waarschijnlijk al veel opgezocht en vergeleken. De laatste stap is vertrouwen en deze kun je aan de hand van e-mailmarketing aan hen geven. E-mailmarketing draagt bij aan het vertrouwen en een relatie scheppen met de klant. Daarom is het een must om e-mailmarketing toe te passen als zelfstandig ondernemer. In deze blog vertellen we meer over het starten met e-mailmarketing en hoe je het effectief inzet.

Waarom een nieuwsbrief?

Met een nieuwsbrief via de mail, deel je al jouw kennis met je publiek. Zo kun je laten zien dat je echt een expert bent binnen jouw vakgebied en je kunt zo service aan hen verlenen. Zo kweek je vertrouwen bij je klant. Stel eerst het doel van het mailtje op, als deze is vastgesteld kun je gaan focussen boodschap en de inhoud van je e-mail. E-mailmarketing is tegenwoordig echt een must voor iedere (startende) ondernemer.

e-mailmarketing

Kies een e-mailtool

Om een digitale nieuwsbrief er professioneel uit te laten zien en om deze efficiënt te versturen, begin je bij het kiezen van een goede e-mailtool. Er zijn meerdere aanbieders met programma’s waarbij je vooraf je berichten in kunt plannen. De bekendste tool met meer dan 9 miljoen gebruikers is MailChimp. Er is alleen al veel mogelijk binnen de gratis versie, uiteraard kun je met de betaalde versie meer acties uitvoeren. MailChimp biedt een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek eerst welk pakket voor jouw bedrijf het beste werkt, er zijn namelijk meer afwegingen te maken dan alleen de prijs. Denk hierbij ook aan de toekomstige groei van jouw bedrijf.

Verdiep jezelf in de Nederlandse wetgeving

Je mag niet zomaar commerciële e-mails versturen in Nederland. Verdiep je daarom eerst even goed in de wetgeving omtrent e-mailmarketing. Het is namelijk zo dat je niet iedereen zomaar mag mailen, er moet een bepaalde relatie zijn tussen jou en je ontvangers. Ook is het verplicht om een double opt-in in te stellen. Dit houdt in dat de inschrijver eerst zijn e-mailadres moet bevestigen voordat hij ingeschreven is op jouw nieuwsbrief. Daarnaast zijn er ook regeltjes over de privacy en persoonsgegevens. Je houden aan de wetgeving en hier op de juiste manier mee omgaan, zorgt voor meer vertrouwen in jouw bedrijf!

Creëer een waardevolle mailinglijst

Voor een zo effectief mogelijke e-mailmarketing, is een goede mailinglijst een echte must. Begin altijd direct met het opstellen van een mailinglijst, dit kan ook in Excel vanaf het begin bijgehouden worden. Stimuleer inschrijvingen door een directe inschrijfmogelijkheid op je website. Ook kunnen inschrijvingen gestimuleerd worden door een cadeautje of waardevolle informatie zoals een whitepaper of blog. Zo breid jij je mailinglijst verder uit.

Trigger de lezer

Het kiezen van een juist onderwerp is essentieel bij e-mailmarketing. Het is de bedoeling dat de lezer getriggerd raakt, zodat hij jouw nieuwsbrief opent. Maak de titel niet te lang, omdat dit op een telefoon vaak korter is. Kies een titel die te maken heeft met de inhoud van de nieuwsbrief, maar toch zodat de lezer getriggerd wordt. Een goed voorbeeld hiervan is “Een cadeautje voor jou!”. Iedereen vindt cadeaus leuk en ze raken natuurlijk nieuwsgierig naar wat voor cadeautje ze hebben gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *