Als zzp’er wil je je bedrijf behouden maar ook laten groeien. Een heel belangrijk onderdeel hiervan is nieuwe contacten leggen waardoor je jouwnetwerkuitbreidt. Hier kan je bewust mee bezig zijn maar het kan ook onverwachts aan komen. Zo kan je in het dagelijks leven zomaar andere ondernemers ontmoeten. Dan is het fijn dat jij je woordje klaar hebt liggen om wat over jezelf en je bedrijf te vertellen. We noemen dit een elevator pitch, het is tegenwoordig niet te missen als zzp’er. Maar hoe ziet zo’n pitch eruit en hoe zet je er een in elkaar? Daar helpen wij je graag mee!
Waarom een elevator pitch?
Een elevator pitch is een kort maar krachtige presentatie van jezelf en wat jij als zzp’er te bieden hebt. ‘Elevator pitch’ is letterlijk vertaald als ‘lift verkooppresentatie’. Er wordt naar een lift gerefereerd omdat het betrekking heeft op de tijd die je hebt. Het geeft aan dat je net als in de lift gemiddeld twee minuten de tijd hebt om jezelf te presenteren en anderen moet triggeren. Blijf dan ook binnen die twee minuten want langer is vaak onhandig en langdradig.
Het doel van een pitch
Er kunnen dus onverwachte situaties voorkomen waar je in het dagelijks leven andere ondernemers of potentiële klanten ontmoet. Wanneer er iemand dan onverwachts interesse toont in jou, je product of dienst, moet je diegene dit overtuigend en kort kunnen vertellen. Het doel is namelijk interesse wekken zodat er een afspraak gemaakt wordt. Tijdens de afspraak ga je pas uitbundig praten over je aanbod en toegevoegde waarde. Straal tijdens een afspraak uit dat je klaar bent voor contact, wees nieuwsgierig naar de klant en stel vragen. Bereid ook dit deel na de zzp pitch voor.
Inhoud van een elevator pitch
Om te beginnen zetten we de 3 belangrijke onderdelen op een rijtje:
- Wie ben je?
- Wat doe je, wat bied je aan en hoe doe je dit?
- Voor wie is het interessant en waarom?
In grote lijnen beschrijf je het probleem van de klant waarbij je een oplossing biedt en ook benoem je jouw belangrijkste Unique Selling Points (USP).
Wie ben je?
Vertel duidelijk je naam en je bedrijfsnaam zodat de ander het zeker onthoud, het is niet erg om je bedrijfsnaam een aantal keren te laten vallen in de zzp pitch.
Wat doe je, wat bied je aan en hoe doe je dit?
Vertel kort wat je doet en wat jij kan bieden voor de ander. Vertel eventueel ook in welke regio je bedrijf bevindt.
Voor wie is het interessant en waarom?
Leg het probleem uit en vertel dat jij een oplossing voor diegene kan bieden, wees onderscheidend en creatief.
Wat ook belangrijk is bij een elevator zzp pitch is dat je emoties durft te tonen. Laat zien dat je trots bent op wat je aanbiedt. Als je pitch op orde is, kun je deze inzetten in het dagelijks leven, netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, je website of op LinkedIn. Een elevator pitch is dus erg handig en onmisbaar als zzp’er. Houd er wel rekening mee dat je de pitch gedurende de tijd bijstelt en verbeterd. Zo bereik je maximaal resultaat met jouw elevator pitch!