De belangrijkste SMART-doelen voor je bedrijf

De term SMART zal je ongetwijfeld bekend voorkomen, want dit principe wordt gigantisch veel gebruikt bij het stellen van doelen. Het voordeel van SMART is dat het algemeen en eenvoudig is. Studenten maken er gebruik van, sporters die hun prestaties willen verbeteren en ook zzp’ers hebben veel baat bij SMART-doelen. Hoe concreter je doelen maakt, hoe makkelijker het is om ze te behalen. Maar wat zijn voor je bedrijf de belangrijkste SMART-doelen en hoe zet je ze specifiek in?

SMART-doelen voor meer klanten

Wat je als zzp’er wilt, is natuurlijk een succesvol en gezond bedrijf runnen. Daarvoor zijn enkele basisprincipes belangrijk. In de eerste plaats is het relevant dat je de werkzaamheden leuk vindt. Hoe meer tevreden je ermee bent, hoe groter de kans dat je weet te presteren. Ook heb je de juiste vaardigheden nodig. 

Maar met alleen de juiste motivatie en goede vaardigheden kom je er helaas niet. Je hebt uiteraard ook klanten nodig, want die zorgen letterlijk voor je brood. Daarom is het in de eerste plaats belangrijk om smart doelen voor het werven meer klanten op te stellen. Maar hoe ziet dit er in de praktijk dan uit?

Welnu, dan beginnen we bij de eerste letter. De ‘S’ voor specifiek. Voor je bedrijf is dat: meer klanten vinden voor een hogere omzet. Vervolgens gaan we naar de letter ‘M’ voor meetbaar. Stel een duidelijk doel: je wilt bijvoorbeeld binnen een half jaar vijf nieuwe klanten trekken. Het stellen van doelen is natuurlijk niet heel moeilijk, maar ze moeten ook haalbaar zijn. Bij de letter ‘A’ ga je onderzoeken of vijf nieuwe klanten binnen een half jaar wel realistisch is. Vervolgens onderzoek je bij de letter ‘R’ van relevant of je echt vijf nieuwe klanten nodig hebt om te bereiken wat je wilt. Is dat het geval? Dan ga je bij de letter ‘T’ van tijdsgebonden onderzoeken of die tijd echt haalbaar is.

SMART-doelen voor klanttevredenheid

Hoe meer klanten je hebt, hoe meer geld er doorgaans wordt binnengehaald en dat is een prachtig gegeven. Maar je bent er dan helaas nog niet. Meer klanten brengt ook meer verantwoordelijkheid met zich mee, want je moet ze allemaal tevreden houden. Het SMART-principe kun je vervolgens ook weer gebruiken om de klanttevredenheid in je bedrijf te verbeteren. Maak het eerst weer specifiek. Wat kun jij doen om je klanten zo tevreden mogelijk te stellen? En ga vervolgens weer het rijtje af. Wat is haalbaar, binnen hoeveel tijd wil je de klanttevredenheid verhogen en ga zo maar verder.

Conclusie

Het SMART-principe is al relatief oud, maar gelukkig nog niet achterhaald. Deze simpele methode zorgt ervoor dat je als zzp’er sneller de juiste doelen kunt behalen en dat is heel waardevol.

SMART doelen