Overzicht is een van de belangrijkste dingen als het om het boekhouden van je eigen bedrijf gaat. Wanneer je onderneming echt goed gaat lopen zullen de cijfers rond je oren vliegen. Of het nu gaat om orders, facturen, rekeningen die je moet betalen of inkopen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit allemaal zelf op te pakken, of je kunt dit overlaten aan een boekhoudprogramma. Vele ondernemers maken hier gebruik van en ervaren de voordelen, tegen een lage prijs. Wat er allemaal komt kijken bij factureren en offertes maken in de boekhouding van je eigen bedrijf lees je hier!
Praktische informatie op je factuur
Vanaf de start van je bedrijf alles goed opzetten, is het halve werk. Maak daarom je eigen briefpapier met huisstijl en natuurlijk je logo. Maak hierin één lijn in je facturen en offertes. Er is veel belangrijke informatie die niet mag ontbreken op de factuur. De volgende punten moet je zeker op jouw facturen en offertes hebben staan:
- De naam van je bedrijf
- Het adres van je bedrijf
- Je KvK-nummer
- Je btw-identificatienummer
- Het nummer van je zakelijke bankrekening
- De ontvanger van de factuur
- Het adres van de ontvanger
- Factuurnummer
- Factuurdatum
- Vervaldatum
Wanneer je al deze informatie hebt, staat daaronder de omschrijving van het te betalen bedrag en natuurlijk het bedrag zelf. Je kunt het bedrag onderverdelen in verschillende beschrijvingen en hieruit een prijsopbouw maken. Daarnaast voeg je de btw toe en zo kom je op het totaalbedrag. Belangrijk is wel dat wanneer je een product levert, je ook de afleverdatum hieraan toevoegt.
Open een zakelijke rekening
Het belangrijkste aan je zzp boekhouding van je eigen bedrijf is het gescheiden houden van zakelijk en privé. Open daarom een zakelijke rekening zodat dit niet verward kan raken met je privérekening. Met een zakelijke rekening heb je een overzichtelijke rekening voor jezelf, je boekhouder en de Belastingdienst. Alles staat klaar voor de belastingaangifte en de kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar. Ook kun je je zakelijke rekening met een boekhoudprogramma koppelen zodat dit automatisch wordt bijgehouden. Bij MoneyMonk kan dit zelfs gratis, dus neem eens een kijkje naar hun mogelijkheden.
Wanneer verstuur je facturen?
Snel factureren is beter voor de structuur in je bedrijf. Je hebt een product en/of dienst geleverd, dus stuur je automatisch gelijk een factuur. De belastingdienst eist dat je uiterlijk de 15e van de volgende maand je factuur moet hebben gestuurd. Wanneer facturen snel betaald worden, kun je in theorie zelf ook weer snel andere facturen betalen. Dit hoeft daar natuurlijk niet afhankelijk van te zijn omdat je als het goed is een buffer hebt opgebouwd of aan het opbouwen bent, maar er zitten altijd klanten tussen die facturen te laat betalen, dus houd daar rekening mee.
Houd je debiteuren en crediteuren bij
Overzicht is de key naar zorgeloos en gestructureerd de boekhouding van je eigen bedrijf bijhouden. Houd daarom je facturen bij onder de namen debiteur en crediteur. Verstuur je een factuur, dan is dat een debiteur. Ontvang je een factuur voor producten en/of diensten die je zelf hebt afgenomen, dan is dat een crediteur en moet jij dus nog geld betalen. En je raad het natuurlijk al, een online boekhoudprogramma zoals MoneyMonk kan dit allemaal automatisch voor je bijhouden.
Als zzp’er zul je het overzicht van je facturen, debiteuren en crediteuren wellicht nog bij kunnen houden in een Word of Excel bestand. Maar op langere termijn zul je zien dat op jaarbasis het overzicht lastig blijft. Ons advies is daarom om direct met een eenvoudig boekhoudprogramma voor zzp’ers te starten, zodat je gelijk vanuit één systeem overzichtelijk te werk kan gaan. Probeer 30 dagen gratis en ervaar de voordelen van MoneyMonk. Voor € 7,50 per maand heb je al onbeperkt toegang tot alle boekhoudfuncties.