Hoe zet je de stap naar een hoger zzp uurtarief?

Heb je het gevoel dat je te hard werkt voor wat jij doet? Ligt jouw zzp uurtarief lager dan het gemiddelde in je branche? Of zeggen klanten nooit dat je te duur bent? Dan is het misschien de hoogste tijd om eens kritisch naar jouw zzp uurtarief te kijken. Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken of een verhoging richting de klant moet communiceren? We geven je een aantal tips!

zzp uurtarief

Redenen om je zzp uurtarief te verhogen

Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.

  • De kwaliteit van je werk en vakmanschap verbeteren met de jaren. Je kunt hiervoor een hogere beloning vragen.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
  • Je kosten stijgen, al dan niet door de huidige inflatie.

Maar misschien wil je je tarief niet verhogen, omdat:

  • Je klanten meer van je gaan verwachten.
  • Je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt.
  • Je jezelf daar simpelweg niet prettig bij voelt.

Inspelen op veranderingen 

Zorg voor een goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf zodat je tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Je zzp uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Jouw ondernemingsplan met daarin je doelstellingen is hierbij een praktisch hulpmiddel om te kijken of je tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen jaarlijks aanpast aan je huidige situatie. De omstandigheden waarin je zakelijk actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten, wetgeving en de tarieven van je concurrent. Je kunt ook de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen. Je past je tarief dan aan op basis van een prijsindex van het CBS.

Communiceer met je klant

Heb je besloten om je zzp uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal eerst hoe vaak je klanten jouw product of dienst afnemen. Is dat af en toe of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Communiceer tijdig over een verhoging

Heb je een grote groep vaste klanten, dan is het extra belangrijk ze op tijd over de tariefsverhoging te informeren. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden. Er is geen standaardtekst waarmee je een tariefsverhoging aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.

Kies voor een persoonlijke benadering naar je klant

Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan je een negatieve reactie verwacht.

Maak geen excuses

Je hebt je tariefsverhoging weloverwogen genomen. Je bent je klanten hiervoor geen excuses verschuldigd. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

Geef vaste klanten een voordeel

Doe je trouwste klanten een aanbieding; bedank ze voor hun loyaliteit door ze nog een laatste keer tegen het oude tarief te laten afnemen. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.

Je kunt de verhoging in stapjes doorvoeren

Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op een prijsverhoging, kies dan voor een eenmalige verhoging.

Trucjes voor het verhogen van je tarief 

Je kan je zzp uurtarief ook inzetten als marketinginstrument. Bijvoorbeeld door een eerste periode korting te bieden. Maar let op, zorg dat je vooraf communiceert dat dit niet je gebruikelijke tarief is en maak afspraken per wanneer het tarief omhoog gaat. Je kunt er ook voor kiezen om te variëren met je uurtarief. Bijvoorbeeld wanneer je een hele grote opdracht hebt waar veel uur in zit kies je voor een lager zzp uurtarief. Het is ook een mogelijkheid om voor kwalitatieve uren meer te vragen dan voor kwantitatieve uren.

Hopelijk hebben we je hiermee voldoende tips gegeven hoe jij je zzp uurtarief het beste kan verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *