Online boekhoudprogramma’s, hoe werkt dat?

Home » Blogs » Financieel » Online boekhoudprogramma’s, hoe werkt dat?

Online boekhouden wordt tegenwoordig gezien als de meest eenvoudige manier van boekhouden, maar waarom? Het offline boekhouden kan soms nog wat risico’s met zich meebrengen. Als ondernemer wil je dit natuurlijk voorkomen. Daarom is het beter om een online boekhoudprogramma aan te schaffen. In een online boekhoudprogramma wordt bijna alles voor je gedaan. Het enige dat je moet doen is het bijhouden. Naast het gemak bespaar je ook tijd en geld. Maar hoe werkt zo’n online boekhoudprogramma eigenlijk?

Verschillende online boekhoudprogramma’s

Hoe het boekhoudprogramma precies werkt, hangt natuurlijk af van welk pakket je hebt gekozen. Maar wat alle online boekhoudprogramma’s gemeen hebben, is dat ze bedoeld zijn om op een zo eenvoudige manier de boekhouding te kunnen doen. Je kunt ervoor kiezen om geheel zelfstandig de boekhouding bij te houden met een online boekhoudprogramma, maar je kunt er ook voor kiezen om dit samen met een accountant te doen.

Bij de meeste boekhoudprogramma’s heb je directe overzichten van je btw-aangiftes, jaarrekeningen en inkomstenbelasting aangifte. Ook is er een overzicht van welke klanten je nog geld moet ontvangen. Er zijn per boekhoudprogramma verschillende mogelijkheden. Gebruik onze vergelijkingssite om erachter te komen welk boekhoudprogramma het beste bij je past.

Online boekhoudprogramma's zzp

De 6 onderdelen van online boekhouden

1. Facturen maken

Zonder een boekhoudprogramma zul je vooral Word en Excel gebruiken om een factuur te maken. Maar dit brengt toch weer wat gedoe met zich mee. Dit gedoe kan makkelijk voorkomen worden met een online boekhoudprogramma. Het is mogelijk om klantgegevens direct te koppelen aan een nieuwe factuur en producten of diensten toe te voegen. Daarnaast kan je gemakkelijk gegevens opslaan en verzenden. Zo heb je binnen 1 minuut een factuur gemaakt, verstuurd en direct op de juiste plek van je boekhouding.

2. Bankbetalingen

Door je bank met het boekhoudprogramma te koppelen is het niet nodig om bankbetalingen over te typen. Je kunt gemakkelijk in één klik je banktransacties downloaden. Daarnaast heb je ook direct inzicht in je financiële cijfers!

3. Automatiseren met online boekhoudprogramma's

Boekhoudprogramma’s maken het mogelijk dat je gegevens op kan slaan en later gemakkelijk toe kan voegen. Zo kun je bijvoorbeeld bij e-boekhouden.nl een standaard productomschrijving opslaan en vervolgens snel selecteren. Vervolgens houdt het programma alle gegevens en cijfers automatisch voor je bij.

4. Controleren

Om te voorkomen dat de Belastingdienst je onverwachts opbelt, is het verstandig om je boekhouding regelmatig te controleren. Je kunt hiervoor een boekhouder inschakelen, maar je kunt ook contact opnemen met de helpdesk van het boekhoudprogramma.

3. Btw-aangifte

Het is mogelijk om je btw-aangifte automatisch te laten doen. Je kunt direct het geld voor je btw-afdracht reserveren. Dit kan via de speciale btw-overzichten. Bij e-Boekhouden.nl is het zelfs mogelijk om met 1 druk op de knop je btw-aangifte te regelen. Deze kan je vervolgens direct via IDEAL betalen.

3. Winst-en-verliesrekening

Het boekhoudprogramma maakt automatisch een winst-en-verliesrekening en werkt deze ook bij. Zo heb je direct je financiële cijfers in zicht, zonder het zelf uit te moeten rekenen.
Aan het eind van elk jaar hoef je zelf simpelweg alleen nog de jaarafsluiting te doen volgens de regels van de Belastingdienst.

Heb je na deze 6 basisstappen nog steeds moeite met de start van jouw online boekhouding? e-Boekhouden.nl biedt een gratis online training om jou verder te helpen. Het is makkelijk op elk moment te volgen!