Wat zijn jouw plannen voor 2023?

Start 2023 goed met een winstgevend plan!

De verwachting is dat 2023 een zwaar jaar wordt. Er zijn zoveel crisissen aan de gang dat je dit hoogstwaarschijnlijk ook gaat merken in jouw onderneming. Mensen hebben minder te besteden en zullen vermoedelijk bezuinigen, of minder geld uitgeven. Hier kan je natuurlijk al rekening mee houden in je ondernemersplan! 

Maar wellicht kan je ook profiteren van de crisis. Er zijn namelijk altijd bedrijven die juist op die momenten heel goed draaien. Wellicht stoppen je concurrenten waardoor jij bijvoorbeeld juist meer werk krijgt. Kortom, je kan niet niet in de toekomst kijken, maar je kan wel alvast een plan hebben. 

Als je op papier geen winst kan maken, kun je het in het echt al helemaal niet. Doel is om vooraf uit te rekenen of je voldoende kunt verdienen, als je gaat doen met wat je in je hoofd hebt. Een winstgevend plan geeft direct inzicht en focus. Je gaat vanuit je eigen doelen werken in plaats van dagelijks reageren op wat anderen van je vragen. Hierdoor ga je direct meer winst maken, eenvoudigweg omdat je de juiste dingen doet. Met deze informatie kan je bijsturen. Het is immers een levend plan, wat voortdurend mag veranderen.

Inzicht hebben, keuzes maken en de juiste dingen doen

Wat is jouw winstgevende plan voor 2023? Wil je groeien? Een hogere klanttevredenheid behalen? Meer productie draaien, of juist meer tijd vrijmaken voor wat jij belangrijk vindt? Wat jouw doelen ook zijn, met een winstgevende plan kun je veel winst behalen. 

Wat is een winstplan?

Met een winstplan wordt bepaald of jouw bedrijf daadwerkelijk geld oplevert, en dus rendabel is. Het is een overzicht van de omzet, kosten en de winst die je overhoudt. In een uitgebreid winstplan kun je ook het bedrag wat je, op basis van jouw verwachte winst, aan jaarlijkse belastingen moet betalen inschatten. Daarnaast zie je ook het bedrag of percentage wat je aan jezelf uitkeert als salaris en spaart als buffer.

Waarom een winstplan?

Een winstplan is voor bedrijven en ondernemers heel nuttig om te kijken welke doelen je met je bedrijf wilt behalen. Het winstplan zorgt er dan voor dat je deze doelen omzet in cijfers en dat je het concreet maakt. Het winstplan zorgt voor structuur en rust en geeft je inzicht in je omzet en cijfers. Want eerlijk is eerlijk, als het op papier al niet lukt, gaat het in werkelijkheid waarschijnlijk ook enorm lastig worden. Je kunt door middel van een winstplan heel concreet inschatten hoe jouw bedrijf ervoor staat, of je genoeg ruimte hebt voor bepaalde investeringen of juist een tandje bij moet zetten. Klinkt logisch, maar toch maken ondernemers snel onnodige ‘fouten’.

Hoe zorg je voor een goed winstplan?

buffer

Vooral door het realistisch te houden. De punten die hierboven benoemd zijn, zijn niet per se fouten, eerder leerpunten. Door het spin-off effect mee te nemen en tevens rekening te houden met de breaks, ontwikkel je een veel realistischer winstplan. Uiteindelijk zorg je dan voor meer inzicht in je doelen en kun je veel beter inschatten of jouw doelen haalbaar zijn en hoe jouw bedrijf presteert. En ander punt om mee te nemen in het opstellen van een winstplan is bijvoorbeeld het werken met verschillende scenario’s (matig – gemiddeld – goed) omdat je nou eenmaal niet alles kan voorspellen. Ook het in kaart brengen van je vaste kosten en gewenste investeringen en de timing van geld cruciaal in een goed winstplan. De timing van geld speelt een rol als het moment van verkopen anders is dan het moment waarop je het geld ontvangt (bijvoorbeeld wanneer klanten in termijnen betalen) of wanneer je eerst kosten moet maken (zoals investeringen of inkopen) voordat je kan verkopen.

Winst is geen toeval, winst moet je plannen!

Zoals je waarschijnlijk al weet, is winst een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Je hebt het nodig voor je salaris, voor een financiële buffer en toekomstige investeringen. Toch, baseren we onze plannen vaak op omzet in plaats van winst.

Als je genoeg winst wilt behalen, moet je dat meenemen in je berekeningen. Dit kun je doen met behulp van een winstgevend plan. Als je zo’n plan hebt en er aan vast houdt, is je winst (of het gebrek eraan) onder de streep geen verrassing, maar een resultaat.

Wil je weten hoe je een winstgevend plan moet maken en gebruiken? Dan is deze training “Winstgevend plannen” perfect voor jou. Hierin gaat CijferExpert je helpen om daadwerkelijk (meer) winst te maken!

Tijdens winstgevend plan:

  • Maak je jouw winstgevend plan voor 2023
  • Ga je een omzetdoel stellen op basis van je kosten
  • Breng je alle kosten en opbrengsten in kaart
  • Leer je hoe je kunt sparen voor je pensioen en buffer
  • Tips om meer winst te maken

Je gaat naar huis met een concreet actieplan zodat je weet wat je te doen staat om al jouw plannen te realiseren. Dit geeft je richting en focus en gaat ervoor zorgen dat je minder geleefd wordt door de waan van de dag. Zo weet jij zeker dat jij komend jaar wel het juiste omzetdoel nastreeft.

Heb jij nog niet zo’n plan, maar wil je die wel?

CijferExpertBV geeft een Vip-dag waarop een training winstgevende plannen wordt gegeven. Het geeft je handvatten om planmatig om te gaan met geld en overige ingezette middelen zoals marketing. Je begint vanaf het begin: een duidelijke why, je waarom en je missie. Je vertaalt je dromen en doelen in een winstgevend plan. Je weet hoeveel je kunt verdienen en wat je te doen staat om je gewenste winst te behalen. Vervolgens vertaal je het winstgevende plan in een marketingplan en een verkoopplan. Je stelt een actieplan op en zo ben je helemaal voorbereid om je winstgevende doelen daadwerkelijk te behalen! 
Wil jij dus een winstgevend plan maken voor 2023, neem dan eens een kijkje bij CijferExpertBV en plan de training winstgevende plannen in! CijferExpertBV  helpen je graag met financiële tips en wellicht helpt dit je nog een stapje verder. Het doel: Een duidelijk actieplan met hoeveel omzet en kosten je gaat maken en hoeveel het onder de streep oplevert. Klaar voor een gezond groeiend bedrijf met omzet én echte winst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *