Hoewel er veel werk te doen is in verschillende branches, is het als zzp’er niet altijd even makkelijk om opdrachten te vinden. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van platformen om aan opdrachten te komen . Tegenwoordig hebben we het geluk dat we LinkedIn hebben. Dit kan ervoor zorgen dat jouw opdrachten binnenstromen, soms beter dan andere websites dat kunnen. Het is belangrijk dat jij jezelf goed neerzet en jouw netwerk stimuleert je te helpen. De beste tips om je opdrachten te werven via LinkedIn vind je hieronder.
1. Zorg voor een goed profiel
Natuurlijk ligt het voor de hand dat je als zzp’er een goed profiel moet hebben op LinkedIn. Men kan jou opzoeken, contacteren en lezen wat je allemaal hebt gedaan. Het lijkt dus heel erg op een website over jezelf en je onderneming. Zorg dat je een goede, zakelijke profielfoto hebt. Zorg voor een pakkend bericht over jezelf. We adviseren ook een telefoonnummer en direct e-mailadres toe te voegen. Laat ook zien wat je ervaring is in de tijdlijn en voeg hier een goede omschrijving aan toe. Zo geloven mensen in je expertise en zullen de zzp opdrachten binnenstromen. Als je jouw opleiding en werkvelden toevoegt, zien anderen gebruikers die op dezelfde plek gewerkt of gestudeerd hebben ook dat jij daar hebt gezeten. Dit schept vertrouwen en zorgt voor raakvlakken met anderen.
2. Voeg veel mensen toe
Wil je dit inzetten om daadwerkelijk zzp’er opdrachten te werven, dan zal het wel wat inzet vragen. Nadat jij je profiel helemaal up-to-date hebt, is het belangrijk dat jij je zichtbaarheid vergroot op LinkedIn. Voeg zoveel mogelijk mensen toe. Dit hoeft niet alleen in jouw branche te zijn. Die ene verre kennis kan namelijk wel iemand kennen die jouw hulp kan gebruiken. Wanneer hij jouw berichten interessant vindt, krijg de juiste persoon deze ook te zien.
Je moet jezelf zien als het ‘product’ waarvoor je sales en marketing vaardigheden nodig hebt om jezelf te verkopen. Vergeet dus niet dat iedereen van waarde kan zijn. Je kun nooit genoeg mensen toevoegen. Hoe groter jij je kring maakt, hoe groter de kans dat er waardevolle personen tussen zitten zodat jij je zzp’er opdrachten aan de lopende band kunt uitvoeren. Dit valt onder een van de meest belangrijke tips voor een startende ondernemer die opdrachten wilt werven.
3. Blijf actief en houdt anderen op de hoogte
Het is belangrijk dat je top-of-mind blijft bij je potentiële opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat ze weten dat jij beschikbaar bent voor zzp’er opdrachten en ze jou kunnen benaderen. Doe dit door regelmatig te posten over:
- Welke opdrachten je begint en succesvol hebt afgrond;
- Welke extra kennis je hebt opgedaan. Denk aan bijvoorbeeld een online marketing cursus;
- Welke onderwerpen je bezighouden en wat je beweegt;
- Wanneer je graag extra zzp’er opdrachten aan zou nemen.
Dit zorgt er ook voor dat potentiële opdrachtgevers in je bijdragen kunnen zien waar je ervaring in hebt en wat ze aan je hebben.
4. Bekijk de juiste vacatures voor zzp’er opdrachten
Er zijn veel vacatures die voor vaste werknemers zijn, maar er staan weinig vacatures aangeduid onder ‘zzp’er opdrachten’. Maar wie zegt dat zij niet openstaan om jou een zzp’er opdracht te bieden? Je kunt op een vaste vacature solliciteren en aangeven dat jij degene bent die ze moeten hebben, maar dat je wel een zelfstandige ondernemer bent.
Daarnaast kun je, als je goed zoekt, ook zzp’er opdrachten vinden. Zoek bijvoorbeeld op ‘freelance opdrachten finance’ en bekijk de resultaten op LinkedIn. Andere woorden voor zzp’er zijn interim of tijdelijk. Op zoek naar zzp opdrachten zorg begeleider? Probeer de juiste medewerkers van deze instanties toe te voegen, en geef hen aan dat je altijd openstaat om te helpen. Met het huidige werknemers tekort kan jij de redder in nood zijn.
5. Houdt het contact warm
Vergeet niet regelmatig je contacten te benaderen om in hun geheugen te blijven. Vraag hen hoe het gaat via de chatfunctie of reageer op posts. Wanneer jij op posts reageert, zien anderen dit ook. Hier kunnen ook potentiële opdrachtgevers bij zitten voor zzp’er opdrachten.
Vergeet niet andere sociale media in te schakelen voor het werven van opdrachten. Of je nu producten verkoopt of jouw diensten aanbiedt om te helpen, social media is een zeer sterke manier om je doelgroep te bereiken. Of het nu zzp’er opdrachten, klanten of beiden zijn, het is belangrijk dat je weet hoe je het beste sociale media kunt inzetten voor jouw onderneming.
Als zzp’er opdrachten vinden kan lastig zijn. Een platform als LinkedIn zorgt ervoor dat jij gekoppeld wordt aan de juiste mensen, jezelf kunt laten zien en zo meer zzp’er opdrachten zult krijgen. Bekijk de tips goed en pas ze toe. Je zult versteld staan hoe het op lange en korte termijn voor een stroom aan zzp’er opdrachten zorgt. Zeker in een markt waarbij jouw bijdrage hard nodig is.