Black Friday marketing voor ondernemers (5 tips)

Home » Blogs » Marketing & Sales » Black Friday marketing voor ondernemers (5 tips)

Black Friday staat voor de deur! Dit is voor ondernemers de ultieme kans om je omzet een boost te geven. De cijfers liegen er niet om, want met Black Friday is er een stijging van 65% gemeten in het aantal online aankopen in tegenstelling tot de vrijdag daarvoor. De kunst is dus om het voor de klant zo aantrekkelijk mogelijk te maken om een aankoop te doen. Black Friday marketing gaat dus zeker gepaard met hoge kortingen. Maar hoe communiceer je dit naar de klant? En wat is hier de beste aanpak voor? Lees snel verder, want we geven je 5 tips!

1. Wanneer communiceer je de acties?

Eén ding willen we hier graag voorop stellen. Namelijk dat je hier niet te vroeg mee moet beginnen. Wanneer de klant weet dat jij een korting gaat aanbieden in de nabije toekomst dan gaan ze wachten met de aanschaf van een product. Hierdoor zal de omzet in de aanloop naar Black Friday minder hoog zijn dan normaal. Uiteraard moet je ook niet wachten tot de laatste dag, want dan weet de klant niet dat er bij jou een aanbieding is en gaan ze daardoor naar de concurrent.

Black Friday marketing

2. Social media inzetten voor Black Friday marketing

Social media is natuurlijk een goede manier om reclame te maken voor jouw aanbiedingen op deze dag. Zo creëer je bekendheid bij je volgers en door middel van een slimme actie kan je gemakkelijk niet-volgers bereiken. Dat kan met het gebruik van hashtags. Zeker met een dag als Black Friday gebruiken veel mensen dit om op de hoogte te blijven van alle aanbiedingen. Bijvoorbeeld op Instagram is het mogelijk om alle berichten met een bepaalde hashtag te zien. Dit kunnen wij dus zeker aanraden! Denk aan hashtags als #blackfriday, #blackfridayNL, #blackfridayaanbieding of #blackfriday2021.

3. Een actiepagina maken

Zorg dat jouw website bezoekers in één oogopslag zien waar de aanbiedingen zijn. Zorg er daarom voor dat je een speciale pagina hebt voor deze actiedag, zodat het overzichtelijk is voor de bezoeker. Breng duidelijk de korting naar voren, want met een dag als Black Friday vergelijken mensen nog meer dan gemiddeld om de hoogste korting te bemachtigen. Je kan bijvoorbeeld ook een ‘top 3 aanbiedingen’ onderdeel toevoegen aan de pagina om het extra aantrekkelijk te maken.

4. Een speciale aanbieding

De aanbieding die je biedt hoeft natuurlijk niet altijd over geld te gaan. Juist door iets anders aan te bieden dan een korting onderscheidt je je van de rest. Misschien heb je wel een speciaal nieuw product of dienst die je enkel op deze dag gaat aanbieden. Kijk naar de concurrent en bedenk daarna hoe jij je kan onderscheiden van hen.

5. Een goede voorbereiding is...

Het halve werk! Wanneer jij een interessante korting hebt kunnen de orders zomaar eens binnen stromen. Ben je hier goed op voorbereid? Heb je voldoende materiaal? Heb je extra hulp nodig die dag om alle orders te verwerken of verwacht je extra veel telefoontjes? Probeer zo goed mogelijk gedekt te zijn voor de situatie, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar daarnaast is het ook belangrijk voor je klanten. Als op jouw website staat dat jij de pakketjes dezelfde dag verzendt, dan moet je dat ook die dag kunnen waarmaken.

Later nog eens terugkijken?Op onze social mediazetten we het allemaal nog eens op een rijtje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *