Home » Financieel » Belastingen » Omzetbelasting

Omzetbelasting

Als zzp’er of freelancer ben verplicht om ieder jaar omzetbelasting te betalen. Deze ondernemers omzetbelasting wordt ook wel de btw-aangifte voor zelfstandig ondernemers genoemd. Wat omzetbelasting precies inhoudt, hoe je de aangifte doet en voor wanneer deze gedaan moet worden, zijn vragen die ondernemers bezig houden. Daarom zetten we voor jou alle informatie die je nodig hebt over omzetbelasting op een rijtje. Zodat jij je kunt focussen op wat echt belangrijk is voor je business.

Wat houdt omzetbelasting voor zelfstandige in?

Als zelfstandige is het verplicht om over de omzet die je maakt met je dienst of product belasting te betalen. Deze vorm van fiscale heffing wordt ook wel omzetbelasting genoemd en wordt betaald via een btw-aangifte. Omzetbelasting kan het beste worden omschreven als een indirecte belasting op de producten die je verkoopt.
De BTW die je normaal als consument betaalt over een product ontvang je als zzp’er van een klant die bijvoorbeeld je product koopt. Deze BTW dien je af te dragen aan de Belastingdienst. Omzetbelasting wordt nog wel eens verward met inkomstenbelasting, maar deze staan helemaal los van elkaar. Omzetbelasting betaal je namelijk over de omzet die je maakt als zelfstandig ondernemer terwijl je inkomstenbelasting betaalt over je winst.

KOR

Voor zelfstandig ondernemers die recent zijn gestart met hun onderneming is er in Nederland de mogelijkheid om je te beroepen op de kleine ondernemersregeling(KOR). Deze regeling houdt een vrijstelling van omzetbelasting in. Je komt hiervoor als zzp’er in aanmerking als je per kalenderjaar niet meer dan € 20.000,- omzet maakt. De regeling geldt voor eenmanszaken, vennootschappen, stichtingen en verenigingen. Het gevolg van deze regeling is dat je geen btw meer hoeft te rekenen aan je klanten. Hierdoor is het niet nodig om btw-aangifte te doen en kun je ook geen btw terugvragen over kosten of investeringen.

Hoe doe je de omzetbelasting aangifte?​

Als je als zelfstandig ondernemer recent bent begonnen is het doen van de eerste omzetbelasting aangifte een uitdaging. Het fijne is dat je als startende ondernemer de eerste keer een automatische herinnering krijgt om je Btw-aangifte te doen. Let wel meteen op, dit is ook meteen de laatste herinnering dus hierna ben je zelf verantwoordelijk voor de aangifte.

De eerste btw-aangifte kun je online doen of op papier. Dit is afhankelijk van wanneer je je inschrijft in de Kamer van Koophandel. Hierbij schrijven veel ondernemers zich eerst in voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaan met hun business. In dit geval doe je net als iedere andere zzp’er de belastingaangifte online.

Ben je echter al begonnen met ondernemen en schrijf je pas een kwartaal later in bij de KvK dan is het de bedoeling dat je met terugwerkende kracht deze btw-aangifte alsnog doet. Deze gebeurt dan op papier.

Hoe doe je de BTW-aangifte digitaal?

Wanneer je bent ingeschreven bij de KvK ontvang je van de Belastingdienst inloggegevens waarmee je toegang krijgt tot de digitale omgeving van deze overheidsinstantie.

Vervolgens is het de bedoeling dat je een aantal vragen doorloopt en dan kom je terecht in een rubrieken overzicht. De rubrieken 1 en 5 zijn eigenlijk alleen interessant voor jou als zelfstandig ondernemer. Bij rubriek 1 vul je namelijk de omzet en de btw in van de producten of diensten die je hebt geleverd. Hierbij rangschikken je ze in hoog tarief(21%), laag tarief (9%) en overige tarieven. Het bijhouden van je omzet en btw kan met bonnetjes. Dit vinden ondernemers veel gedoe dus daarom raden wij een online boekhoudprogramma aan die dit eenvoudig voor je bijhoudt.

In rubriek 5 vul je de btw in van zakelijke kosten die je hebt gemaakt. Deze kun je namelijk terugvragen en vul je in bij “voorbelasting”.

Als laatste is het belangrijk om de btw-aangifte te ondertekenen en de ondertekende versie voor je eigen administratie te bewaren op je eigen computer als PDF.

Hoe berekenen je de omzetbelasting?

Je omzetbelasting kun je als zelfstandige ook zelf berekenen. Dit doe je door allereerst het totaalbedrag dat je bij klanten in rekening brengt te pakken als uitgangspunt. We leggen het uit met een voorbeeld.

Stel een klant neemt een dienst bij je af ter waarde van 200 euro, de reiskosten die gemoeid zijn met de dienst zijn 50 euro. Dit betekent dat je 21% btw rekent over 250 euro. Dit komt neer op een totaalbedrag van 302,50. Op de factuur wat je vervolgens stuurt naar de klant vermeldt je deze btw vaak los. Je omzetbelasting bereken je dus door alle btw-bedragen die je rekent over je diensten of producten bij elkaar op te tellen.

Hoeveel omzetbelasting betaal je als zelfstandige?

De omzetbelasting die je betaalt, is sterk afhankelijk van de omzet die je gegenereerd. Gaat het goed met je eigen onderneming en heb je veel klanten die diensten of producten bij je afnemen? Dan betekent dat, dat je vaker het btw-tarief ontvangt en dit uiteindelijk ook weer moet afdragen met de omzetbelasting. Hoeveel btw je moet afdragen staat dus in verhouding met de inkomsten.

Wanneer betaal je de omzetbelasting?

De meeste ondernemers betalen eens per kwartaal de omzetbelasting. Deze btw-aangifte moet je dan meestal online in dienen. Het is de verantwoordelijk van jou dat het geld op tijd bij de Belastingdienst op de rekening staat. Zo niet, dan riskeer je een boete en dat wil natuurlijk geen enkele ondernemer. Zorg daarom dat je je boekhouding goed bijhoudt. Zo voorkom je problemen en kun je je focussen op het ondernemen!